Hoppa till innehållet

Tvister: Kall katt blev dyr historia

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Krister kirrade kissens njursten på städfirmans bekostnad.

Joannas Proffsstäd i Billesholm brukade städa hos Krister. Vid ett tillfälle råkade Kristers katt smita ut. Han hittade inte katten förrän efter två dagar och då var den frusen, törstig och hungrig. Krister tog den till veterinären och det blev dyrt, 9 165 kronor kostade det att få katten i fin form. Krister krävde att Joannas Proffsstäd skulle betala hela veterinärräkningen och att han skulle slippa betala två städfakturor på sammanlagt 3 051 kronor.

Städbolaget gick med på att betala veterinärkostnaderna. Men när de sedan upptäckte att katten hade behandlats för bland annat njursten, vilket knappast kunde ha orsakats av utevistelsen, ville de inte ha mer med Krister att göra. Han hade uppenbarligen ljugit. De avslutade sitt avtal med honom och ville inte efterskänka de sista fakturorna.

Arn konstaterar att det i veterinärfakturan finns poster som inte har med kattens utevistelse att göra. Krister har redan fått en rejäl ersättning av Joannas Proffsstäd och det finns ingen anledning att låta honom slippa fakturorna. Kristers krav avslås därför. 

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här