Hoppa till innehållet

Tvister:  Kall lägenhet var dolt fel

Beslut i Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd.

Publicerad

Paret Persson köpte en trivsam lägenhet mitt i vintern, men upptäckte snart att den var väldigt kall. De tyckte att det var ett dolt fel och kontaktade mäklaren. Det visade sig att kylan berodde på att säljarna, paret Andersson, hade tagit bort element när de renoverat köket. Detta hade de upplyst om i mäklarens frågelista, men den hade köparna aldrig fått se. Mäklaren medgav att han hade begått ett misstag som inte visat frågelistan, men hoppades att man skulle kunna göra upp i godo. Perssons lät installera två nya element och krävde Anderssons på kostnaden, 14 000 kronor. Säljarna gick med på att betala, men krävde i sin tur mäklaren på halva summan. Han nekade och medgav att han endast ville ersätta dem med 2 500 kronor, som en good will-gest. Mäklaren hävdade att han inte var skyldig att överlämna frågelistan till köparna.

Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd säger att det visserligen inte finns skyldighet att överlämna en frågelista, men en mäklare har skyldighet att upplysa om allt hen känner till som kan ha betydelse för köparna. Nämnden anser att mäklaren har åsidosatt sina skyldigheter gentemot säljarna, paret Andersson. Provisionen för försäljningen sätts ner med 10 000 kronor, som alltså i praktiken blir säljarnas ersättning för de extra elementen.