Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Tvister: Knarr i soffan var säljarens fel

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Zusan köpte en soffa med divandel för 12 955 kronor på Mio i Bromma. Efter en vecka upptäckte hon att divanen börjat knarra och insåg då att den var felmonterad och sned. Hon ville häva köpet. Mio motsatte sig kravet och åkte hem till Zusan och undersökte soffan, men kunde inte hitta något fel.

Arn håller med Zusan om att det måste ha varit fel på soffan när hon köpte den. Nämnden anser dock inte att felet är så allvarligt att köpet ska få hävas, däremot ska Zusan få en ny divandel av Mio. Det har hon fått.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här