Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Tvister: Luckan spärrade diskmaskinen

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Martin köpte en integrerad diskmaskin på nätet från Bygghemma.se. På företagets hemsida stod det att diskmaskinen levereras utan frontpanel och att kunden själv får köpa en lucka som täcker maskinen. Inga problem, tänkte Martin, han hade Ikealuckor hemma och monterade en på diskmaskinen. Men då gick maskinen inte att öppna. Martin kontaktade Bygghemma.se och frågade vad han skulle göra. Han ville ha en ny maskin med andra mått, som kunde passa hans lucka. Företaget förklarade att han själv var skyldig att ta mått på luckor innan han satte dem framför diskmaskinen

Arn tycker att Bygghemma.se har rätt. Det är Martins skyldighet att kolla måtten på diskmaskinen. Han har inte rätt att häva köpet.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här