Hoppa till innehållet

Här är dina rättigheter när flyget strular

Många reser i väg med flyg på semestern. Vad ­händer om flyget försenas, bagaget kommer bort eller bolaget går i konkurs? Här får du en kort checklista över dina rättigheter när du flyger inom EU.

Publicerad

 

Om flygbolaget går i konkurs

Om du har ett ersättningskrav för en flygning ska du skicka in ditt krav skriftligt till konkursförvaltaren när sådan är utsedd. Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi.

Det här ska du skicka med i kravet:

  • pris för flygbiljetten.
  • motivering för kravet (till exempel avbokning av flygning).
  • uppgifter om flygningen (bokningsnummer, datum för flygning med mera).
  • eventuellt referensnummer för ditt krav.

Om du har betalat biljetten med kort kan du kontakta kortutgivaren och göra en kortreklamation. Har du betalat med kreditkort så har du ett extra skydd enligt konsumentkreditlagen. För betalkort gäller andra regler, kontakta din bank för att höra vilka villkor som följer med ditt kort.

Om du har köpt en paketresa (charter) från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den. Om reseföretaget inte gör det kan du kontakta Kammarkollegiet som hanterar ärenden gällande resegarantin.

Hos Konsument Europa kan du läsa mer om vad som gäller när ett flygbolag gått i konkurs.

Om flyget är försenat eller ställs in

Du har rätt till service från flygbolaget, till exempel måltid och övernattning på hotell, samt ekonomisk kompensation, 250 euro, om förseningen är tre timmar eller mer vid flygningar på högst 1 500 kilometer. Är förseningen längre och flygningen längre kan du ha rätt till upp till 600 euro. Är flyget försenat mer än fem timmar har du rätt att få biljetten återbetalad om du inte vill fortsätta resan.

Om ditt flyg ställs in kan du ha rätt till ersättning, och dessutom ska flygbolaget erbjuda dig att få biljetten återbetalad inom sju dagar eller att du ombokas till din slutdestination under liknande villkor. Om nödvändigt ska du få mat och övernattning. Du kan också ha rätt att få ersättning för kostnader du får på grund av att flyget ställts in eller försenats. Spara alla kvitton!

Undantag: Din rätt till ersättning gäller inte om det har varit ”extra­ordinära omständigheter”. Sådana är till exempel att flygkaptenen blev plötsligt sjuk eller att vädret hastigt försämrades. Flygbolagen måste ha gjort allt de kan för att undvika detta, och här kan tolkningarna skilja sig åt mellan olika länder och flygbolag.

Det är lätt att reklamera inställt flyg men du måste göra det inom två månader.

Försenat eller förlorat bagage

Om ditt bagage inte kommer fram ska du anmäla detta omgående vid bagageutlämningen. Du ska fylla i en PIR (Property Irregularity Report) tillsammans med en representant för flygplatsen eller flygbolaget. Drabbas du av extra kostnader för att du har tvingats vänta på bagaget ska du reklamera skriftligt till flygbolaget eller arrangören inom 21 dagar.

Du har en skyldighet att begränsa kostnaderna, så du kan inte shoppa loss. Om ditt bagage blir försenat på hem­resan är det svårt att få ersättning för extra kostnader. Om bagaget inte har kommit inom 21 dagar anses det vara förlorat och du får då en schablonersättning.

Om du har en hemförsäkring, eller har betalat resan med kort, kan du få ersättning ur försäkringarna om bagaget försvunnit eller om du har haft extra kostnader för att bagaget har blivit försenat.

 

Reglerna gäller inom EU

Reglerna gäller om du flyger till och från flygplatser inom EU eller från flygplatser utanför EU till flygplats inom EU om flygbolaget är europeiskt.