Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Tvister: Parasollet tålde inte sol

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Vårsolen sken och Alice beställde ett nytt parasoll av DM Nordic AB för 1 899 kronor. Hon valde ett svart, eftersom hon ville ha riktig skugga. Redan efter tre månader upptäckte hon att parasollet hade blekts och blivit blåflammigt. Hon klagade och ville ha ett nytt parasoll, alternativt häva köpet. DM Nordic AB protesterade och menade att kunder alltid rekommenderas att köpa skydd till utomhusprodukter, för att minska risken för solblekning.

Arn har granskat Alices foton av det blekta parasollet. Nämnden säger att en produkt vars syfte är att stå i solen bör ha ett material som inte ändrar färg. Parasollet har därför ett så kallat köprättsligt fel. Alice bör få ett nytt parasoll av DM Nordic AB och de ska bekosta återlämnandet av det gamla. Företaget har följt beslutet.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här