Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

ReTuna är årets blåslampa

ReTuna är som en vanlig galleria med allt från kläd- till möbelbutiker. Enda skillnaden är att allt som säljs redan är använt. Återbruksgallerian är årets pristagare av Blåslampan.

Publicerad

Återbruksgallerian ReTuna är vinnaren av 2021 års upplaga av Blåslampan.

Blåslampan är Råd & Röns och Sveriges Konsumenters pris som delas ut årligen för att belöna och uppmärksamma viktiga insatser inom konsumentområdet. ReTuna har redan fått många priser, men Sofia Bystedt, centrumledare på gallerian säger att det är extra kul att få ett sådant här pris.

– Det känns ju suveränt! Projektet visar hur man kan påverka och förändra bara genom att vara konsument. Om inte de skulle komma in och köpa våra saker skulle vi inte ha någon verksamhet, säger hon.

Återbruksgallerian, som ligger utanför Eskilstuna, är världens första. Idén föddes när företaget DHL behövde flytta till större lokaler och kommunen behövde en till återvinningscentral. Samtidigt kämpade politikerna med att hitta sätt att få folk att vilja bo, leva och verka i den gamla industristaden efter att industrin hade försvunnit utomlands. Marken som DHL lämnade blev till en ny återvinningscentral och i en byggnad intill inhystes gallerian.

– Alla som kommer för att slänga får en chans att skänka till de lokala företagen i gallerian i stället. På så sätt förlängs livet på sakerna, som hamnar i nya hem i Eskilstuna, säger Sofia Bystedt.

Det som ska slängas tas antingen om hand direkt eller ”upcyklas”, det vill säga förbättras, och säljs i passande butik. I gallerian finns olika butiker, precis som i en vanlig galleria. Det finns en sportaffär, en barnaffär, en elektronikaffär, en byggaffär, en bokaffär och flera kläd- och möbelaffärer. Det finns en tapetserare, som rustar upp gamla rokokostolar, en antikaffär som säljer retroteak och en möbelaffär som säljer nyare möbler – ”mycket vitt och minimalistiskt”. För kläder finns en vintageaffär och en som har nishat in sig på märkeskläder.

Sofia Bystedt är centrumledare på ReTuna.

– Sedan finns Stadsmissionen, som tar hand om det som inte platsar i andra butiker, och Ikea som tar hand om sina egna möbler. Det är företag som har förstått att det här är framtidens handel, säger Sofia Bystedt.

I starten stöttade kommunen gallerian med projektpengar som gick till butikernas instegshyror. Men nu går gallerian runt för egen del och förra året slog omsättningen rekord – 15,4 miljoner kronor. Sedan starten har gallerian fått besök från internationella medier. I dag finns liknande gallerior i Finland och Norge och flera svenska kommuner har varit på besök.

– Det är många som är inspirerade och jag tror definitivt att det kommer att finnas fler ReTuna runt om i Sverige om några år. Loppisar och second hand är inte unikt, men vår styrka är att vi gör det här tillsammans och delar på det som kommer in, säger Sofia Bystedt. 

Juryns motivering

ReTuna bjuder på shopping som gör gott för både plånbok och miljö. En handelsplats och en mötesplats som får fler att shoppa klimatsmart och ta till vara på allt vi redan har. Framtidens galleria ligger i Eskilstuna!

Övriga finalister

Varje år delar Sveriges Konsumenter tillsammans med Råd & Rön ut konsumentpriset Blåslampan. Vem som helst kan nominera en kandidat och många nomineringar har kommit in. Det här är övriga finalister:

Plånboken i P1

Plånboken är Sveriges Radios program för konsumentfrågor och privatekonomi, som tar sig an så vitt skilda saker som minnespiller, pensionsbedrägerier och robotgräsklippare. Lyssnarna bjuds på raka fakta, skjutjärnsintervjuer och goda råd.

Co-Grow

Genom trädgårdsdelningstjänsten Co-Grows matchningstjänst kan hobbyodlare utan mark och trädgårdsägare utan odlingslust hitta varandra, så att den som vill odla men inte har någonstans att göra det kan hitta odlingsyta i någon annans trädgård.

Vegoguiden, WWF

Efter WWF:s guider som hjälper konsumenterna att hitta det mest hållbara köttet och den mest hållbara fisken kom 2020 vegoguiden. Med märkningar i grönt, gult och orange visar den konsumenten de mest hållbara grönsakerna, frukterna och vegoproteinerna.