Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Shein – lätt att shoppa men svårt att reklamera

Trots löften om att returer ska gå lätt och vara gratis tyder anmälningarna mot Shein på att så inte är fallet. Kunder vittnar också om stora problem att få tag på ansvariga.

Publicerad

Nova Bergström är 19 år och bor i Stockholm. Hon tycker att det är bra att det finns modeföretag som har låga priser, för dem som inte har så mycket pengar.

– Som unga och studenter. Shein har alla trender, men mycket billigare. Skulle man köpa ett par likadana skor i butik skulle de kosta tre gånger så mycket. Man kanske tänker på klimataspekten, men handlar ändå, säger Nova Bergström.

När hon beställde kläder, skor och en väska i Sheins app fick hon veta att paketet skulle levereras några dagar senare. När det inte kom började hon leta efter kontaktuppgifter till företaget och lyckades till slut hitta en mejladress.

– Jag mejlade dem säkert tio gånger innan jag fick svar, som var på kinesiska. När jag översatte det gick det inte att förstå, säger Nova Bergström.

Nova Bergström.

Hon berättar att mejladressen gick till en bot och något telefonnummer gick inte att hitta. Företaget som skulle leverera paketet i Sverige kunde inte hjälpa till. Till slut fick hon ändå svar från Shein att hon snart skulle få varorna, som hon betalat för.

– De skrev att det som inte fanns kvar i lager skulle jag få pengarna tillbaka för, säger hon.

Det var flera månader sedan, men hon har fortfarande varken sett varor eller pengar.

Nova Bergström är en av dem som har anmält Shein till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Under 2021 har det inkommit nästan 40 anmälningar. Många av dem handlar om paket som inte har kommit. Andra rör svårigheter att returnera. Enligt Sheins sajt ska returen vara gratis i 45 dagar.

En kund som har anmält företaget till Arn betalade till slut returkostnaden själv, efter många försök att få kontakt, inklusive ett pappersbrev till Sheins kontor i Belgien.

Även till Konsumentverket har det kommit in anmälningar och klagomål mot Shein, ett 40-tal de senaste två åren. De handlar om att leveranser aldrig har dykt upp eller att de kläder som kommit inte ser ut som utlovats på sajten. En man som anmälde Shein till Konsumentverket i maj i år skriver: ”Beställt två gånger från detta företag, båda gångerna är varorna betalda men sen skickas inget, dom svarar ej på flertalet skickade mejl”.

Ulrika Kettil i Tidaholm anmälde Shein till Arn efter att hennes 18-åriga dotter beställt kläder för drygt 700 kronor, som inte dök upp.

– Det gick flera veckor och vi hörde ingenting. Så jag försökte få tag på Shein, för vi ville ha pengarna tillbaka. Men det fanns inga kontaktuppgifter någonstans, säger hon.

Enligt Ulrika Kettil försökte hon kontakta Shein genom företagets sociala medier, men fick inga svar.

– Jag blev förbannad. Det måste ju gå att ringa och fråga var grejerna är, säger hon.

Nästan två månader senare dök paketet upp, utan att familjen hade fått någon information.

– Jag tycker att det är fruktansvärt fult gjort, säger Ulrika Kettil, som konstaterar att dottern trots detta handlat från Shein igen.

– Hon tycker att det är bra priser och hon gillar sakerna och denna gång kom paketet.

Så ser dina rättigheter ut

Köper du en vara från en e-butik utanför EU är det inte säkert att du skyddas av EU:s konsumentlagstiftning. Om butiken uttalat vänder sig till svenska konsumenter genom till exempel marknadsföring på svenska eller en svensk sajt ska företaget förhålla sig till svensk lagstiftning. Till exempel gällande returrätt. Du kan anmäla missförhållanden till Arn eller Konsumentverket på samma sätt som med svenska företag. När det gäller kläder krävs det att tvisten handlar om en summa som överstiger 500 kronor för att Arn ska pröva den.

Källa: Konsumentverket