Hoppa till innehållet

Tvister: Syntethåret passade inte

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Millie ville gärna ha dreadlocks och gick till salongen Bantu Afrika i Lund för att sätta i syntetiskt löshår. Frisören fixade frisyren, 6 000 kronor kostade kalaset. Millie var nöjd när hon lämnade salongen, men efter två månader kom hon tillbaka och klagade och sa att hon antingen ville ha pengarna tillbaka eller få nya dreadlocks med äkta löshår. Salongen borde ha informerat henne om att syntethår inte passade med hennes mjuka skandinaviska hår. Men Bantu Afrika ville varken ersätta henne eller göra om frisyren eftersom Millie hade varit nöjd när lockarna var klara. Dessutom måste alla med dreadlocks göra om dem efter ett par månader, allt eftersom håret växer ut.

Arn håller med frisersalongen. Nämnden har granskat de foton som Millie har skickat in och anser inte att det är fel på hennes dreadlocks. Dessutom har hon inte kunnat bevisa att salongen inte handlat fackmässigt eller underlåtit att informera henne om hur frisyren skulle skötas. Millies krav avslås därför.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här