Hoppa till innehållet

Tvister: Träden dog trots planteringshjälp

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Mer frukt ville Ally ha i sin trädgård. Hon bestämde sig för två äppelträd, ett plommon- och ett körsbärsträd hos Bäsna Trädgård i Borlänge. Ally valde handelsträdgården eftersom den erbjöd planteringsservice. Träden kostade 2 995 kronor och planteringen 6 550 kronor. Träden planterades på hösten och först såg allt bra ut. Ally följde de skötselråd hon fått och såg fram emot blomningen i maj och god frukt så småningom.

Men när våren kom upptäckte Ally att plommon- och körsbärsträden hade dött och äppelträdens rötter var ovan jord. Dessutom svajade äppelträden betänkligt så fort det blåste det minsta. Bäsna Trädgård kom och stöttade äppelträden och fyllde på med jord, men rötterna kröp snart upp igen. Då ­tröttnade Ally och ville ha 50 procents prisavdrag på hela summan, men Bäsna Trädgård svarade henne inte.

Arn konstaterar att planteringstjänsten var felaktig enligt ­konsumenttjänstlagen. Ally har inte fått det resultat hon kunnat vänta sig. Bäsna Trädgård ska återbetala 50 procent, 4 772 kronor, till Ally. Det har företaget gjort.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här