Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Må bra Motions- & fritidsutrustning

Träna tillsammans på distans

När pandemin har gjort social distansering till norm blir träningsklockan eller mobilen länken till både lopp och löparkompisar.

Publicerad

Reportern Jonas Ryberg är ensam på stigen men har löpargruppen med sig i lurarna.

Upp med blicken, jobba med armarna, tänk på andningen. Löparcoachen Lisa McRaes röst manar på och motiverar mig och tio andra löpare under morgonens gemensamma träningspass. Inget ovanligt med det, om det inte vore för att jag springer alldeles ensam den här gråtrista och mörka decemberförmiddagen. Övriga gruppen är spridd på sina egna rundor och Lisa McRae finns i våra hörlurar. Själv sitter hon lugnt tillbakalutad på en stol vid sin datorskärm och leder likt en flygledare på distans mig och den övriga gruppen genom dagens träning. 

Träningsgrupper och löpartävlingar är viktig motivation för mig och många andra motionärer för att hålla i gång. Men 2020 har de, precis som så mycket annat, blivit inställda och en hel del tyder på att 2021 inte kommer att bli som vanligt det heller.

– I vanliga fall ordnar vi löpgrupper för företag, men sedan kom corona och då fick vi tänka om. Nu kör vi löpargrupper via Zoom i stället, säger Lisa McRae, som är löparcoach på företaget Urban tribes.

Lisa McRae leder löpgruppen via appen Zoom framför sin dator.

Zoom är en app som de flesta kanske förknippar med distansarbete och dålig hållning vid köksbordet i ett sömnigt videomöte. Men enligt Lisa McRae är det också en app för svettig träning i friska luften. Det är därför jag har dragit på mig träningskläderna och med mobilen och hörlurarna i högsta hugg bestämt mig för att testa ett av hennes pass. Att hon själv sitter framför sin datorskärm medan jag och resten av gruppen svettas beror inte på att hon är lat.

– Jag föredrar att sitta framför datorn när jag coachar eftersom det blir så mycket blåst och flås i lurarna om jag också ska springa, säger hon.

På med lurarna, så kan passet börja!

Efter att ha sett någon ytterligare medelålders man i träningsmössa flimra förbi och hälsa i zoomfönstret slås mikrofon och kamera av för alla löpare och vi stoppar ner telefonerna och sticker i väg. Under själva passet är det bara Lisa McRaes röst som hörs i lurarna. Jag är visserligen ensam, men med en röst som manar på i lurarna känns det faktiskt nästan som att springa tillsammans. Även om Lisa McRae inte kan se om jag springer eller inte, telefonen ligger ju tryggt i fickan, så pressar jag mig lite extra genom de långa intervallerna som är dagens huvudnummer, till dess hon säger stopp och deltagarna i gruppen slår på sina kameror och pustar ut en stund tillsammans.

Lisa McRae tror att det är en viktig poäng att passet utförs tillsammans samtidigt vid en viss tid och att det inte är förinspelat.

– I dag är vi vana vid att allt är tillgängligt precis när vi känner för det, jag är lite less på det. Vissa saker måste man prioritera om det ska bli bra, säger hon. 

Jenny Sunding på Marathongruppen har haft ett utmanande år med många inställda lopp. Foto: Claudio Bresciani

Många motionslopp har fått ställa in under pandemin. I stället har förekomsten av virtuella lopp och löparutmaningar fullkomligen exploderat. En av tävlingarna som flyttade ut på nätet var Stockholm Marathon. I stället för att samla 15 000 löpare till start på Lidingövägen i Stockholm fick de som anmält sig springa sina egna banor spårade antingen av en app eller av en löparklocka och rapportera in resultatet i efterhand.

– Vi har sett att de virtuella loppen har fått folk att hålla i gång och hålla motivationen uppe på ett bra sätt under det här året, säger Jenny Sunding, som arbetar med kommunikation på Marathongruppen som anordnar Stockholm Marathon och en rad andra lopp.

Hon och hennes kollegor planerar för att loppet ska bli av fysiskt under 2021 på ett eller annat sätt.

– Som det ser ut nu, med de restriktioner som finns, måste vi som arrangörer planera för olika scenarier och försöka inspirera våra deltagare att hålla i gång träningen på egen hand tills vi kan ses igen på startlinjen, säger hon.

En som är van att träna ensam, men med stöd av andra, är Jonatan Palm. Han är ordförande i löparklubben LK Gränslöst, som har sitt ursprung i ett gäng örebrolöpare i förskingring. De ville fortsätta att träna och tävla tillsammans även efter att medlemmarna hade flyttat från Örebro.

– Tanken med klubben är att kunna ha en löpargemenskap utan att fokus ska ligga på den fysiska träningen tillsammans, säger han.

Jonatan Palm är van att träna ensam på långt avstånd från sina klubbkompisar i LK Gränslöst. Privat

Själv bor han i Falun där det bara finns någon enstaka ytterligare medlem i klubben. I stället finns klubbgemenskapen i sociala medier och i träningsappen Strava. I Strava kan medlemmarna i LK Gränslöst ladda upp data från sina gps-klockor och följa varandras träning.

– Jag tycker att det är kul att se och kommentera mina klubbkompisars träningspass i Strava och det är festligt att man kan hålla kontakten på ett enkelt sätt, säger Jonatan Palm.

Han lyfter också fram möjligheten att skapa olika utmaningar i appen och de uppmätta sträckor, eller ”segment” som de kallas, där man kan tävla med andra om att få snabbaste tiden.

– Det kan vara ganska taggande för mig personligen som gillar att få bra tider på segment. Det ger mig motivation till att ta i lite extra på ett träningspass. Och det är så klart roligt när det kommenteras i klubben och inspirerar andra, säger Jonatan Palm.

 

Så kommer du i gång

Jenny Sunding från Marathongruppen ger sina fem bästa tips för att kickstarta löpträningen.

Sätt ett tydligt mål

”Det behöver inte vara ett specifikt lopp. Det kan vara att du tänker att du ska klara av att springa tio kilometer i maj och sedan sätter delmål för att komma dit.”

Följ ett färdigt program

”Det är ett sätt att hänga upp sin träning på något om man tycker att det är svårt att veta vad man ska göra vecka efter vecka.”

Planera in träningen

”Det är viktigt att ha en struktur och inte bara vänta på att den där lusten ska infinna sig. Ska man kickstarta kroppen behöver man hjälpa den på traven och planera in några tillfällen när man ska ge sig ut, vare sig man vill eller inte.”

Skapa en Facebookgrupp

”Det kanske inte blir att man gör själva träningstillfället tillsammans samtidigt, men man kan peppa varandra inför och prata om sin träning och hur man utvecklas. Det brukar kunna vara ganska effektivt.”

Ge det tid

”Man måste ge det lite tid och det kanske inte känns så kul de första veckorna innan man får upp lite flås.”