Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Smoothiemaker bäst i test

Läge för expressfrukost eller något näringsrikt att dricka efter träningspasset? Vi har testat blendrarna som gör smoothien direkt i muggen.

Mixa direkt i muggen med en smoothieblender.

Det kan tyckas onödigt med ännu en köksmaskin, men om du gillar smoothies kan det vara smidigare att ta fram en liten smoothieblender än en fullstor blender. Storleken på blandningsflaskan hos många modeller är jämförbar med en sportdrycksflaska, och det är också meningen att du ska sätta på ett lock och ta med dig den färdiga smoothien direkt.

 – Tillverkarna har säkert siktat in sig på aktiva människor som ofta är på språng och vill ha med sig en frukost eller ett mellanmål i farten, säger Råd & Röns testchef Ronny Karlsson.

Vi har testat 22 olika modeller, vilket är en stor andel av dem som finns på marknaden nu. Antalet smoothieblendrar har ökat kraftigt de senaste åren, och de har också blivit hyfsat billiga. Många kostar mellan 200 och 500 kronor, men vill du ha någon av de bästa får du lägga på några hundralappar. Bäst i vårt test blev Magic Bullets modell NutriBullet, som blandade testets alla tre smoothies jämnt och fint på under 45 sekunder. NutriBullet har också hyfsat lågt ljud jämfört med många av de andra, även om den låter en hel del. Flera av de testade modellerna har en skrällande hög ljudnivå. Värst var Sandstrøm S300SB14E, som hamnade i botten av tabellen. Den var inte bra på att finfördela frukt- och grönsaksbitarna, och väsnades i nivån mellan gräsklippare och motorsåg. Definitivt så högt att hörselkåpor är att rekommendera i köket.

I en smoothie kan du blanda i nästan vad som helst: frukter, grönsaker, bär, juicer, mjölk, yoghurt, glass och is. Vi har dock inte testat smoothies med is, eftersom inte alla blendrar är anpassade för iskrossning. Även frysta, hårda bär kan orsaka problem. Vill du gärna ha iskalla smoothies ska du se till att välja en modell där det anges på förpackningen att den klarar is.

En smoothie ska vara jämn och fin, med bra konsistens och utan hårda bitar kvar. Vi har testat tre olika smoothiesorter (se faktaruta) och de sex modellerna överst i tabellen klarade alla varianterna utmärkt. Sedan började resultaten dala.

– Morötter brukar vara svårast att få helt finfördelade, men även äppelbitar kan stanna i drycken. Och stjälkselleri kan släppa långa trådar som inte är roliga att ha i smoothien, säger Ronny Karlsson.

Blendern är lätt att plocka fram och fylla, och nästan alla modellerna blandar till en smoothie på under 1 minut. Apparaterna är lätthanterliga, och knappar och kontroller är enkla att förstå. Vissa modeller har en av-och-på-knapp, medan du på andra modeller trycker ner flaskan och håller den nere tills smoothien är klar. Men kolla hur länge du kan köra blendern. Många har en angiven maxtid på 1 minut, sedan måste maskinen vila ett tag för att inte motorn ska bli överhettad. Har du fixat en smoothie och vill göra flera kan det vara irriterande att behöva vänta.

Rengöringen är inte komplicerad – det är bara flaskan och knivtillsatsen som behöver diskas. Flaskorna är i plast, som oftast klarar diskning i maskin, medan knivtillsatsen diskas för hand. De flaskor som är höga och smala kan dock vara svåra att få rena i en diskmaskin.

Energiförbrukningen är låg, maskinerna körs ju under kort tid, och standbyförbrukningen är 0 watt på de flesta. Sandstrøm S900NB16E drar mest när det gäller standbyläge: 0,3 watt vilket gav den lågt energibetyg. Dessa apparater ska egentligen inte dra något i standbyläge. Motoreffekten ligger på 200–300 watt hos majoriteten av blendrarna, det är bara ett par av de dyrare som kommer upp i styrkor runt 900 watt.

Recept på testade smoothies

Gröna smoothien
Päron, apelsin, banan, stjälkselleri, persilja, apelsinjuice och grapefruktjuice.

Söta smoothien
Banan, apelsin, äpple och naturell yoghurt.

Rofruktssmoothien
Apelsin, äpple, morot, naturell yoghurt och mjölk.

Anpassa mängderna till storleken på din blenderflaska. Ett riktmärke är att använda halva frukterna, grönsakerna och rotfrukterna samt lägga till 1–1,5 deciliter vätska.