Hoppa till innehållet

Anhöriga känner sig lurade om gravskötsel

Dina föräldrars gravsten står osäkert och måste rättas
till stod det i brevet som Helena Rönnbergs mamma fick.
Men alltihop visade sig vara en bluff.

Publicerad

Företaget vill inte berätta hur de har kommit fram till att gravstenarna är osäkra. Gravstenarna på bilden har inget med texten att göra.

Brevet var skrivet i en myndig ton och i det stod att en besiktning av familjens gravsten hade gjorts och rekommendationen var att en rättning/gravstenssäkring skulle utföras. Det stod också att ”stenar som inte klarar säkerhetskontroller kan komma att läggas ner”. 
– Det hade ett datum som man skulle ­betala före, så man fick lite bråttom­känsla, säger Helena Rönnberg. 
Eftersom familjen inte förstod om priset på 4 000 kronor var en engångskostnad ringde de Stockholms stad. De fick då veta att brevet inte kom från kommunen och att det inte var något fel på deras gravsten. Kyrkogårdsförvaltningen gör årliga säkerhetskontroller där de undersöker om gravstenarna klarar ett provtryck. Om de inte gör det kontaktar de gravrätts­innehavaren direkt och om risken är stor att gravstenen rasar lägger de ner den. Brevet som Helena R­önnbergs mamma hade fått kom från företaget Gravskötsel och ­omvårdnad i Sverige AB. 
– Jag blev helt paff, det känns så fult. Mamma hade inte en tanke på att det inte skulle vara från ­kyrkogården, säger Helena Rönnberg. 
Hennes mamma är inte ensam om att ha fått brev från företaget. 
– Många är ledsna och känner sig lurade. Det är så känsligt, man är rädd att graven ska tas bort. Och så betalar man innan man tänker efter och läser var erbjudandet kommer ifrån, säger Pär Westin, som är chef på Stockholms stads kyrkogårdsförvaltning.  
 
Även Konsument­verket ­känner till Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB, sedan 2019 har det kommit in 195 anmälningar. Myndigheten har tidigare kritiserat företaget för att erbjudandena ser ut som fakturor och att de inte är tillräckligt tydliga med vilka som är avsändaren. 
– De har gjort en del ändringar i utskicket, men vi fortsätter att få in anmälningar mot dem så vi har ­upprättat ett nytt ärende mot dem, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket. 
Enligt Daniel Eliasson är det tveksamt om utskicket är ­tillräckligt likt en faktura för att Patent- och marknadsdomstolen ska bedöma det som vilseledande och otillåtet, delvis på grund av att bolaget inte använder begrepp som just ”faktura” eller ”förfallodatum”. 
– De flesta som anmäler bolaget skriver att de har förstått att det inte är en faktura, men att de upplever marknadsföringen som oschyst och omoralisk, säger Daniel Eliasson. 
 
När Råd & Rön kontaktar Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB svarar företaget enbart via mejl. De ser inte något problem med att så många konsumenter har anmält dem till Konsumentverket eftersom deras marknadsföring når ut till en miljon svenskar och procenten som anmäler är mycket liten. Trots att vi frågar flera gånger får vi inget tydligt svar om hur det går till när de besiktigar gravstenarna. Företaget har bara två anställda. 
Helena Rönnberg tycker att det är lurigt hur företaget fiskar efter uppdrag och pengar. 
– De talar till allas dåliga samvete, vem vill vara någon som inte kostar på mormor och morfar 4 000 kronor? säger hon. 

Driver fler företag

En närmare granskning av Gravskötsel och omvårdnad i Sverige visar att personerna bakom även driver de ­kritiserade ­bolagen Svensk Djurassistans, som har utretts av Finans­inspektionen för att ha bedrivit försäkringsbolag utan tillstånd, och Hyresgästkassan, som också skickar ut er­bjudanden som liknar fakturor.