Hoppa till innehållet

Årets konsumentkommun lägger ner vägledningen

Härryda kommun har två år i rad utsetts till årets konsumentkommun av Råd & Rön och Sveriges Konsumenter. Nu väljer kommunen att helt lägga ner sin konsumentvägledning.

Publicerad

Konsumentvägledaren Lars Sundling och budget- och skuldrådgivaren Marita Gustafsson tar emot priset som Årets konsumentkommun 2019. Nu lägger Härryda ner konsumentvägledingen.

Sedan Konsumentverket drog i gång sin rikstäckande konsumentvägledning Hallå konsument 2015 har antalet kommuner som erbjuder kommunal konsumentvägledning minskat kraftigt. Enligt de senaste siffrorna från Konsumentverket är det 67 kommuner färre i dag än 2015 som erbjuder sina invånare konsumentvägledning och minskningen fortsätter. Senast i raden att lägga ner den kommunala vägledningen är Härryda kommun, som tidigare hamnat i topp i vår rankning över Sveriges konsumentvänligaste kommuner två år i rad. Kommunen slutar med tjänsten i samband med att konsumentvägledaren Lars Sundling går i pension.
– Jag anser att det är ett helt felaktigt beslut. En konsumentvägledare jobbar ofta med skörare konsumenter som behöver stöd och det är ofta människor som behöver lite mer handfast hjälp än vad man kan ge via telefon, säger han.
Lars Sundling nämner som exempel hjälp med att läsa och tolka avtal eller situationer där det på grund av språkproblem är lättare att kommunicera om man ses fysiskt.