Hoppa till innehållet

Arn-fall: Långt från lyxkryssning

Birgers dyra deluxehytt gav ingen avslappning.

Publicerad

Musikintresset fick styra Birgers och hans hustrus val av resa – en båtkryssning längs Donau, med flera uppehåll i Wien med konsertbesök. Kulturresor Europas resa för 35 370 kronor för dem båda lovade gott. Båten skulle ligga förtöjd ”strax utanför Wien”, men de hamnade i en förort en bra bit utanför staden. Bussen tog trekvart, sedan fanns inte mycket tid över till konsert. Birger hade kostat på dem en deluxehytt på övre däck, med fransk balkong.

Den ”lyxen” hade de ingen glädje av. När de drog upp gardinerna på morgonen stirrade de rakt in i en annan hytt i en båt på armlängds avstånd vid kajen. De kunde aldrig njuta av morgnarna som de hade tänkt sig. Den svensktalande guiden översatte bara vad den lokala guiden sagt på engelska, inga föreläsningar ombord som de hade väntat sig. Birger krävde 1 195 kronor, 50 procent av utflyktspaketet, plus 3 990 kronor som de betalat extra för deluxehytten. Kulturresor Europa sa nej och hävdade att de hade utlovat ”svensktalande reseledare”, inga föreläsningar, att hytten är beskriven i resans program och att båtarna alltid ligger nära varandra vid kaj.

Arn säger att Birger inte har kunnat visa att de fått en annan resa än den som utlovats. Nämnden avslår hans krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här