Hoppa till innehållet

Tvister: Båt utan bottenpropp sjönk

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

En riktig värstingbåt, Buster Magnum för 365 000 kronor, köpte David av Bil och Marin i Växjö. Han köpte den utan motor eftersom han planerade att köpa en billigare modell utomlands. Bil och Marin visste om detta och hade därför inte monterat den så kallade dyvikan, bottenproppen som ska hindra att båten tar in vatten under gång. När David efter ett par veckor sjösatte sin båt glömde han att montera dyvikan, så båten tog in vatten och sjönk.

Försäkringsbolaget ville inte ersätta båten eftersom de ansåg att Bil och Marin ansvarade för båtens skick. David fick dock en ersättning på 20 000 kronor för bärgningskostnaderna. David krävde en ny båt av Bil och Marin och 282 400 kronor i ersättning för bland annat motorköpet. Motorn hade skadats när båten sjönk.

Arn avslår Davids krav. Bil och Marin gjorde rätt när de inte monterade dyvikan eftersom båten skulle vara på land ett antal dagar och riskerade att utsättas för regn. David har medgivit att han visste om att dyvikan inte var isatt. Någon ersättning får han alltså inte.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här