Hoppa till innehållet

Tvister: Besviken på budade buketten

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Tilda beställde en blombukett på Euroflorists hemsida till sin mamma. Buketten kostade 498 kronor och levererades samma dag. Mamman tackade och skickade en bild på buketten. Men då blev Tilda besviken, buketten var inte i närheten av den bild som visades på Euroflorists webbplats.

Hon krävde att slippa betala buketten och dessutom ville hon ha 79 kronor som ersättning för en ny bukett hon köpte till mamman. Euroflorist motsatte sig kravet och sa att ett visst antal blommor i en bukett inte kan garanteras. Detta framgick av företagets villkor, som Tilda godkänt vid beställningen.

Arn granskade fotona på buketten hos Euroflorist och de som Tilda skickat in. Nämnden konstaterade då att de skilde sig så mycket åt att buketten måste anses felaktig. Men nämnden ansåg inte att det var ett så väsentligt fel att Tilda skulle ha rätt att häva köpet, däremot borde hon få 250 kronors prisavdrag. Någon ersättning för en ny bukett fick hon däremot inte. Tilda har fått pengarna av Euroflorist.

Här kan du läsa om andra som har blivit besvikna på budade buketter.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här