Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Tvister: Gnisslande studsmatta störde grannen

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Barnen tjatade och till slut gav Linn med sig och beställde en studsmatta på nätet från Studsexperten i Göteborg för 8 780 kronor. Allt var frid och fröjd den första sommaren. Hon hade med makens hjälp monterat mattan på den lilla gräsplätten de hade utanför huset. Barnen hoppade hejvilt och hon hade full koll på dem från köksfönstret. Nåja, de tycktes ha kul i alla fall. Nästa sommar ville de fortsätta hoppa, så det var bara att montera upp den igen. Men redan i juni klagade grannarna på att studsmattan gnisslade förfärligt. De bad henne att genast ta ner den. Linn klagade hos Studsexperten samma dag. Företaget sa att gnisslandet kunde bero på att studsmattan inte stod helt plant och föreslog också att hon kunde smörja in delar av den med ett särskilt fett. Men inget hjälpte. Linn krävde att få en ny studsmatta. Studsexperten sa nej då familjen hade använt den i ett år utan att klaga. Det var inget fel på den.

Arn har fått se ett videoklipp med Linns hoppande barn och studsmattan gnisslar något. Men hon har inte kunnat visa att hon gjort det som Studsexperten föreslagit henne. Nämnden avslår hennes krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här