Hoppa till innehållet

Tvister: Inget fel på bullrig köttkvarn

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Köksmaskiner har ofta högt ljud, konstateras i Råd & Röns tester. Det drabbade Alex som köpt en köttkvarn på Media Markt men tyckte att den bullrade alldeles för mycket. Han åkte tillbaka med kvarnen, men butiken ville inte ta den i retur eftersom den klassas som hygienprodukt och förpackningen var bruten. Däremot kunde Alex lämna in den till företagets serviceverkstad för kontroll, men det ville han inte. Alex krävde i stället åter­betalning med 1 790 kronor för köttkvarnen, 10 kronor för en plastkasse, 74 kronor för två resor i kollektivtrafiken och 500 kronor för ”förlorad tid och irritation”. Media Markt motsatte sig kraven, de kunde bara tänka sig att ersätta hans resekostnad. Alex kunde ju inte bevisa att det var något fel på kvarnen.

Arn håller med Media Markt. Att köttkvarnen låter högt är inget direkt fel. Butiken behöver därför inte ta tillbaka den, men ska betala de 74 kronor för ­resekostnad som de har lovat. Det har Media Markt gjort.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här