Hoppa till innehållet

KO stämmer Stockholms elbolag

Stockholms elbolag har lurat människor att ingå avtal via sms och krävt konsumenter på betalt utan att någon beställning har gjorts. Det menar Konsumentombudsmannen, KO, som nu stämmer företaget.

Publicerad

Säljare på Stockholms elbolag har enligt KO utgett sig för att representera andra elbolag.

Konsumentverket och Hallå konsument har under flera års tid tagit emot klagomål på Stockholms elbolag. Klagomålen handlar bland annat om att kunder har fått sina befintliga elavtal uppsagda av bolaget utan att de velat det. Bolagets säljare har kontaktat främst äldre och fått dem att bekräfta avtal med Stockholms elbolag via sms trots att de inte har velat bli kund hos företaget. Ibland har säljarna också utgett sig för att företräda det elbolag som kunden redan haft eller andra elbolag.

Den som sedan velat ångra sitt köp har fått avbrottsfakturor på upp till drygt 7 000 kronor. Flera konsumenter har enligt KO betalat eller stannat kvar hos företaget för att slippa avgiften. Företaget finns med på såväl Svensk Handels varningslista som på Råd & Röns Svarta listan över företag som inte följt Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Nu vill KO att Patent- och marknadsdomstolen ska ge Stockholms elbolag en marknadsstörningsavgift på en miljon kronor och att domstolen ska förbjuda företaget att använda de vilseledande försäljningsmetoderna. KO vill att Patent- och marknadsdomstolen ska ge samma förbud för tre personer som sitter i Stockholms elbolags styrelse, och som har ledande befattningar i företaget, och för en person som är huvudägare i bolaget.

Personerna bakom Stockholms elbolag driver också bland andra företagen Cheap Energy och Svealands Elbolag.

Fredrik Steen, som är press- och kommunikationsansvarig på Stockholms elbolag, skriver i ett brev till Råd & Rön att det är ett helt felaktigt påstående att företaget vilseleder sina kunder och att det ska bemöta KO:s anklagelser i rätten.