Hoppa till innehållet

Kunden i kläm när paketet hamnar fel

Nu till jul är det många som köper klappar online. Paketen ska levereras direkt hem i brevlådan men kan hamna i trädgårdar, hos grannar eller har försvunnit helt. En som drabbats är Seppo Honkanen, vars paket var markerat som levererat, trots att det varken fanns i eller vid brevlådan.
– De tar inget ansvar över huvud taget. Och att de inte kan visa något bevis för att det har levererats är helt obegripligt för mig, säger han.

Publicerad

Konsumentverket får regelbundet in klagomål som rör leveranser.

Sedan pandemin har antalet paketleveranser ökat med 50 procent. Varor från hela världen klickas hem och levereras, ibland gratis, direkt hem till brevlådan. Eller meningen är i alla fall att de ska landa i brevlådan. Men många Råd & Rön-läsare berättar om att paket kan hamna lite varstans – utanför porten om man har tur, utanför grannens port om man inte har det och vill det sig riktigt illa kanske paketet försvinner helt.