Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Tvister: Missnöjd med konstgjorda naglarna

Publicerad

Långa naglar skulle vara snyggt tyckte Ursula och gick till Center Nail & Spa i Norrköping. Hon valde färg, längd, form och material på lösnaglarna och var nöjd när hon gick från salongen. 625 kronor kostade kalaset. Men efter några dagar ringde Ursula och var missnöjd. Hon påstod att huden på hennes fingrar hade skadats när naglarna filades och att arbetet var undermåligt. Hon ville ha tillbaka pengarna. Center Nail & Spa bad att Ursula skulle komma till salongen och visa upp fingrarna, så att de kunde bedöma eventuella skador. Men det vägrade Ursula.

Arn säger att det är Ursula som har bevisbördan. Om nagelförlängningen var så dåligt gjord borde hon ha visat det hos salongen. Men det gjorde hon inte, utan skickade bara in foton till Arn. Nämnden anser inte att fotona visar att tjänsten utförts felaktigt och avslår Ursulas krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här