Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Tvister: Silverhåret blev gult

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Håret fick inte önskad nyans.

Hanna hade svart hår, men ville ha det mer silverfärgat. Hon besökte Chris Hairstyles & More i Barkarby, som sa att det skulle gå bra men att det skulle kräva tre behandlingar. Hanna gick med på detta. Salongen gjorde de första två behandlingarna och Hanna betalade och var nöjd. Men när hon skulle göra en tredje färgning kom hon inte, utan dök upp efter en månad och klagade. Hanna sa att håret inte hade blivit silverfärgat, utan gult. Hon hade börjat tappa hår och nu ville hon ha tillbaka de 5 890 kronor hon hade betalat. Chris Hairstyles & More motsatte sig kravet och menade att Hanna hela tiden hade varit införstådd med att det skulle krävas flera behandlingar. Hon hade inte heller klagat efter de två första.

Arn går på salongens linje och avslår Hannas krav. Hon har inte kunnat visa att det gjorts något fel vid de två första färgningarna.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här