Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Tvister: SJ ersätter inte hotellkostnad

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Plötslig snöstorm kan orsaka problem i tågtrafiken. Det drabbade Erik när han skulle resa mellan Umeå och Narvik. Tågtrafiken mellan Kiruna och Narvik ställdes in med kort varsel, och det gick inte att sätta in ersättningsbussar, eftersom väg E10 också var avstängd. Erik hade betalat både tågbiljetterna och tre hotellnätter i Narvik som han förstås inte kunde utnyttja. Han krävde då SJ på totalt 4 114 kronor, men SJ ersatte bara biljettkostnaden, 1 107 kronor. Erik vände sig då till Arn.

SJ har gjort rätt, säger Arn, när de bara betalat ut ersättning för biljettkostnaden. SJ har ingen skyldighet att ersätta resenärer för uteblivna aktiviteter som de planerat vid framkomsten till resmålet.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här