Hoppa till innehållet

Telia bryter avtal om fiber

Den utlovade fiberfebern i Höör kom av sig när Telia ensidigt bröt avtalet med sina kunder. Nu ger Allmänna reklamationsnämnden kunderna rätt, men operatören väljer att inte följa beslutet.

Publicerad

Lars Nordberg i Höör tecknade avtal om fiberinstallation från Telia som företaget sedan valde att strunta i. 

I februari 2015 proklamerade Telia att det rådde fiberfeber i Höör. Operatören hade tecknat avtal om fiberutbyggnad med kommunen. Intresset bland invånarna var stort, sas det.

”Det är tydligt att det finns ett stort intresse och en positiv attityd i Höör, både från invånarna och från kommunens sida. Höörs kommun och Telia har sedan en tid ett samverkansavtal om fiberutbyggnad och vi ser fram emot det fortsatta samarbetet och att få leverera vår öppna fiberlösning till alla som tecknat avtal”, sa Henrik Forssell, försäljningsdirektör på Telia Öppen Fiber i ett gemensamt pressmeddelande som Telia och Höörs kommun skickade ut.

En av dem som nappade på erbjudandet om att få fiber till sin fastighet var Lars Nordberg. Han tecknade avtal med Telia i mars 2017. Avtalet innebar att operatören för 19 900 kronor i anslutningsavgift skulle installera fiber i hans hus strax utanför Höörs tätort. Samtidigt som Telia skickade ut sina erbjudanden var den konkurrerande operatören IP Only ute i samma områden med erbjudande om fiber.

– De flesta jag talade med tyckte att det var säkrare att gå på Telias erbjudande eftersom de hade uppbackning från kommunen, så jag skrev på deras avtal, säger Lars Nordberg.

Men fortfarande drygt fyra år senare har Lars Nordberg ingen fiber dragen till sitt hus. I november 2019 meddelade Telia nämligen att företaget inte längre var intresserade av att fullfölja avtalet.

– Enda förklaringen vi har fått är att det är för dyrt. I mitt fall är det så att telestationen inte ligger speciellt långt bort, men man måste passera en bonde som inte vill att man ska gräva där, säger Lars Nordberg.

Han menar att det finns alternativ som Telia skulle kunna utnyttja för att få fram fiber till huset.

– Tvärs över bondens mark finns en luftledning med kraftledning som går till mitt hus. Nuvarande lagstiftning säger att man har rätt att utnyttja gamla installationer, så egentligen skulle Telia ha utnyttjat detta och sagt att vi kräver ledningsrätt i de befintliga stolparna. Men de påstår att de måste gräva runt hans fastighet, säger Lars Nordberg.

Han valde att ta sitt ärende till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. I sitt svar till Arn skriver Telia att det skulle bli för dyrt och ta för lång tid att kräva en sådan ledningsrätt i det här fallet. Men den förklaringen ger Arn inte mycket för och skriver i sitt beslut att ”Telia vid tidpunkten för avtalets ingående väl kände till vilka åtgärder och byggmetoder som installations- och anslutningsarbetena skulle kräva”. Nämnden bedömer också att Telia inte har visat att ”installationen kräver osedvanliga eller orimliga åtgärder eller byggmetoder”.

Lars Nordberg är inte ensam om att ha råkat ut för detta. Det finns ytterligare åtta ärenden som rör fiberutbyggnad där Arn noterat att Telia inte har följt nämndens beslut. Det rör både fall där Telia ensidigt har valt att bryta avtalet och fall där Arn tycker att kunden ska få bryta sitt avtal.

Magnus Limås, presstalesperson Telia.

På frågan om varför Telia valt att inte följa Arns rekommendation svarar företaget i ett mejl via sin presstalesperson Magnus Limås att ”vårt mål och förhoppning är alltid att kunna leverera fiber till alla de områden och adresser som visat intresse. Tyvärr kan det uppkomma hinder som vi omöjligt kan veta på förhand, vilket gör att vi i vissa fall inte kan fullfölja projekt och i enstaka fall har det tyvärr inte varit möjligt att gå Arns beslut till mötes, även om vi generellt sett i de absolut flesta fall respekterar och följer Arns rekommendationer”.

Telias absolut största enskilda ägare är svenska staten, som har drygt 39 procent av aktierna i företaget. Ansvarig minister är näringsminister Ibrahim Baylan. Han vill inte svara på frågor om Telias beslut att inte följa Arns rekommendationer och hur det eventuellt påverkar nämndens legitimitet i framtiden. Via sin pressekreterare hälsar han att det är en operativ fråga som han hänvisar till bolaget.

Lars Nordberg är upprörd över hur han har blivit behandlad av Telia.

– Ett avtal är ett avtal. Det är ju Telia som har kunskapen att veta om det är ett rimligt avtal eller ej. De bör ju inte ingå ett avtal med en konsument om det inte är rimligt för dem. Jag som konsument har ju ingen möjlighet att bedöma kostnaden, säger han.

Efter att ha fått rätt i Arn överväger Lars Nordberg att ta saken vidare till tingsrätten. Men för att den ekonomiska risken ska bli rimlig, om han skulle förlora, hoppas han kunna samla minst 50 personer i liknande situation för att göra gemensam sak.

– Om jag skulle betala själv räcker inte min försäkring, det kan lätt bli miljonkostnader. Det är ju ingenting för ett företag som Telia, men för en enskild fastighetsägare skulle den kostnaden vara en katastrof, säger han.