Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Omstridda oljan kvar i glassen

Den omdiskuterade palmoljan finns kvar i butikernas glassfrysar också denna sommar. Vår genomgång av utbudet hos landets tre största matvarukedjor visar att inte mycket har hänt sedan förra året.

Publicerad

Många av livsmedelskedjornas glassar innehåller fortfarande palmolja.

Inför sommaren har Råd & Rön gått igenom glassutbudet hos Sveriges tre största dagligvarukedjor: Ica, Coop och Hemköp. Vi har letat efter palmolja i ingredienslistorna både för kedjornas egna glassar och för de glassar från andra varumärken som kedjorna säljer. Totalt hittar vi 32 sorter som innehåller den omdiskuterade oljan. Det är betydligt färre än när vi gjorde en liknande genomgång för två år sedan då den fanns i över 50 glassorter. Men jämfört med förra sommaren, då vi hittade den i 36 produkter, är minskningen marginell.

Palmolja används i en lång rad olika slags produkter, från biodiesel till topping på glass, och beräknas stå för 40 procent av den vegetabiliska olja som används. Livsmedelstillverkare tycker att den är attraktiv eftersom smaken är neutral, hållbarhetstiden lång och för att den är relativt billig. Dessutom fungerar den i många industriella processer. Kritikerna vill i stället undvika oljan, som förknippas med skövling av regnskog och sociala problem för dem som jobbar på plantagen.

Skörd av palmolja i Indonesien.

Vår genomgång visar att alla kedjorna har palmolja i glassar under sina egna varumärken och den finns också i glassar från kända varumärken som Triumf Glass, GB Glace och Fazer.

Hos Ica hittar vi 19 glassar med palmolja, sex av dem från företagets egna varumärken. Hos Coop i tolv produkter, fyra från det egna varumärket, och hos Hemköp i elva produkter, en från det egna varumärket Eldorado. Sedan förra året har Axfood, som äger Hemköp, fasat ut palmolja ur glassar med varumärket Dazzley.

– Inom Axfood arbetar vi kontinuerligt med att minska förekomsten av palmolja i de varor där det är möjligt. För glass har vi lyckats produktutveckla sortimentet i linje med den här policyn, och ersatt palmolja med kokosolja. Det finns nu bara en produkt kvar som fortfarande innehåller certifierad palmolja, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood.

Det här är RSPO

Roundtable on ­Sustainable Palm Oil, RSPO, är en organisation bestående av livsmedelsföretag och producenter, initierad av bland andra miljöorganisationen WWF och Unilever. Den har tagit fram kriterier för mer hållbar produktion av palmolja. I dag har organisationen drygt 5 000 medlemmar. Av dem är det dock bara 88 företag som odlar själva palmoljan, majoriteten använder oljan på olika sätt, som till exempel Coop, Ica och Axfood.

Miljöorganisationen Naturskyddsföreningen tycker inte att RSPO-certifieringen är tillräcklig för att man ska kunna säga att palmoljan är hållbar och uppmanar konsumenterna att välja bort oljan där det är möjligt.

Användningen av palmolja globalt fortsätter att öka kraftigt. Enligt amerikanska jordbruksdepartementet ökade produktionen av palmolja från 59 miljoner ton 2015 till 76 miljoner ton 2019. Produktionen väntas fortsätta att öka snabbt även de kommande åren.

Livsmedelsbranschen är väl medveten om att oljan är kontroversiell och Ica, Coop och Axfood har alla speciella sidor på sina webbplatser som förklarar varför företagen väljer att använda palmolja i sina egna produkter.

Coops chef för press- och medierelationer, Helena Esscher, motiverar företagets användning av palmolja bland annat med att palmoljepalmen jämfört med andra oljeväxter har många gånger högre avkastning per yta och att den ofta kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel. Hon framhåller också att odlingen av palmolja bidrar till många arbetstillfällen och exportintäkter för länderna i Sydostasien och att en stor del av odlingen är småskalig.

”I Coops hållbarhetsarbete har vi därför valt att inte ta bort palmoljan helt utan i stället arbeta för att andelen som produceras på ett mer hållbart sätt ska öka.” skriver hon i ett mejl till Råd & Rön.

Det gör Coop enligt henne genom att ställa krav på att all palmolja i produkter de säljer ska komma från certifierade odlingar. Coop är, liksom Ica och Axfood, med i Roundtable on Sustainable Palm Oil, RSPO, som står bakom certifieringen för palmolja.

Palmoljefrukter som ska processas till olja.

Enligt de senaste siffrorna är det dock bara 19 procent av den totala världsproduktionen som är certifierad. Trots det är chansen att du hittar certifierad olja i din glass stor eftersom alla de tre kedjorna, precis som de flesta övriga glasstillverkare, uppger att de använder certifierad olja.