Hoppa till innehållet

Mindre risk att luras på rean

Reorna har blivit fler de senaste åren, men det är inte alltid de röda priserna är så mycket bättre än de ordinarie. Nya regler ska förhindra företag att höja priset innan rea för att få reapriset att se bättre ut. Det här underlättar för konsumenten, men det finns fortfarande mycket att tänka på innan du shoppar loss bland erbjudandena.

Publicerad
Uppdaterad

Från och med den 1 september får inte handeln höja priserna innan rean för att få reaerbjudandena att se bättre ut. Foto: Shutterstock

Den 1 september i år skärptes prisinformationslagens regler för rea. För att förhindra att företagen höjer priserna precis innan rean för att få reapriserna att se bättre ut, måste företagen från och med nu informera om det lägsta priset som produkten har haft under de senaste 30 dagarna. Även vid gradvis prissänkning ska priset före första sänkningen anges. Undantag görs för varor som kan försämras eller med kort förbrukningsdatum.

– Jag tycker det är jättebra, för vi måste ju kunna jämföra reapriset med butikens ordinarie pris, inte ett tillfälligt höjt pris. Det är alldeles för många företag som höjer priset precis innan rean, och då blir du ju lurad, säger Maria Wiezell, konsumentexpert på Sveriges Konsumenter.

Maria Wiezell är konsumenträttsexpert på Sveriges Konsumenter,

Tidigare har Råd & Rön skrivit om Black Friday och hur alla priserna inte sänks under reaperioden, utan att några produkter faktiskt fick högre pris. Men sådant pristrixande blir det alltså svårt att fortsätta med i och med den nya lagen.

– Då skulle det se pinsamt ut, om reapriset är högre än vad det ordinarie var tidigare, säger Maria Wiezell.

Se upp för falska reor

För att det ska få kallas rea måste det handla om rejält nedsatta priser på butikens ordinarie sortiment, under begränsad tid. Vad som är begränsad tid och rejält nedsatt pris regleras inte exakt i en lag, men enligt en dom från Marknadsdomstolen (MD) bör en rea pågå i högst två månader. För livsmedel har MD satt gränsen till fyra veckor. Om en butik missbrukar reauttrycket kan du anmäla det till Konsumentverket.

Samma regler för alla reor 

Samma regler gäller även för begrepp som pris­kampanj, rabatt, extrapris, just ­nu-pris, lagerrensning, slutrea, konkursutförsäljning, ombyggnadsrea, kanonklipp och liknande. Att köpa upp ett konkurs­lager på till exempel mattor och sälja ut i en butik och kalla det konkursutförsäljning är inte tillåtet – är det konkursutförsäljning kan butiken inte vara kvar när utförsäljningen är över.

Kolla att priset är nedsatt

Det är inte alltid säkert att reapriset är så förmånligt som det verkar. För att kolla hur priset på en vara har utvecklats den senaste tiden kan du för vissa varor gå in och kolla på prisjämförelse­sajterna Prisjakt och Pricerunner, som har prisstatistik.

Se upp för lockvaror

Att ha lockvaror – det vill säga reavaror som ska locka in köparna i butiken, men som bara finns i ett be­gränsat antal – är inte tillåtet. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga i stort sett så länge kampanjen varar. I vissa fall kan du ha rätt att få ersättning för dina kostnader, till exempel om du har hyrt släp för att åka till en butik för att köpa en soffa, men den visar sig vara slutsåld. Om butiken inte går med på detta kan du ta ärendet till tingsrätten.

Om det är fel på reaköpet

Är det fel på varan har du alltid rätt att klaga på felet enligt konsumentköplagen, oavsett om du har köpt den på rea eller inte. Detta gäller inte om butiken har varit tydlig med att de rear ut en produkt för att det är fel på just den, till exempel ett klädesplagg som är felsytt. Du har även rätt att göra ett täckningsköp, det vill säga köpa en likadan produkt i en annan butik, även om den är till ett högre pris och få pengar för mellan­skillnaden. Detta måste göras i direkt anslutning till att du klagar på den ordinarie produkten.

Räkna inte med öppet köp

Butiker har ingen skyldighet att erbjuda öppet köp eller bytesrätt, och du kan alltså inte kräva att få byta. Står det inget om att butiken erbjuder ­öppet köp eller liknande på reaprylarna kan du utgå från att du inte har rätt att byta produkten.

Kolla våra tester först

Om du ändå hittar en reavara till förmånligt pris - glöm inte att kolla våra tester så att du vet att den har hög kvalitet. Billigt och dåligt är trots allt inte så mycket bättre än dyrt och dåligt. 

Vanliga reavaror inom teknik är till exempel tv, hörlurar, pulsklockor och mobiler.

Inom vitvaror marknadsförs ofta tvättmaskiner, diskmaskiner, dammsugare och robotdammsugare. Även så kallad småel som espressomaskiner och luftfritöser finns ofta med i reablad.

Rea med nya namn

Black Friday, Cyber Monday och singlarnas dag. De senaste åren har flera reor lanserats i Sverige. Men samtidigt höjs kritiska röster mot köpfesterna.

Black Friday infaller dagen efter ­Thanksgiving, som är den fjärde torsdagen i november. Dagen markerar i USA starten för julhandeln och många butiker har extraöppet och lockar med reaerbjudande. Namnet, som har använts åtminstone sedan 1961, kommer från Philadelphias polis, som kallade den så på grund av trafikkaoset som uppstod när sugna shoppare reste in till stan. I Sverige har dagen uppmärk­sammats sedan tidigt 2010-tal.

Cyber Monday är måndagen efter Thanksgiving och markerar starten på julhandeln på webben, då många e-butiker erbjuder förmånliga priser. Hur förmånliga dessa priser egentligen är har dock ifrågasatts. Uttrycket myntades 2005.

Singlarnas dag infallar den 11 november, eftersom siffrorna i datumet, 11/11, liknar ensamma personer. Dagen har sitt ursprung i Kina, där den firas av singlar som är stolta över sin status. Dagen är världens största shoppingdag, fyra gånger större än Black Friday och Cyber Monday.

Största reorna i Sverige har länge varit mellandagsrean och bokrean. Mellandags­rean har sitt namn till trots flyttat allt närmare julafton och börjar numera redan på juldagen. Till bokrean trycks extra bokupplagor enkom för rean, vilket gör att den egentligen inte uppfyller kriteriet att reavaror ska tillhöra det ordinarie sortimentet.

En köpfri dag infaller sista lördagen i november varje år, och man deltar genom att inte handla något på 24 timmar. 2017 lanserades White Monday som en motreaktion på Black Friday. Även Naturskyddsföreningen uppmanar konsumenter att strunta i onödig konsumtion med sitt Facebook-event Black Friday – jag köper det inte. Några dagar innan Black Friday 2018 hade nästan 70 000 personer anmält att de tänkte strunta i köpfesten.