Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fel raser i valpen – kan jag få prisavdrag?

Även om du välkomnar lilla Fluffy som en fullvärdig medlem av familjen är det faktiskt konsumentköplagen som gäller.  Råd & Röns konsumenträttsexpert Maria Wiezell svarar på frågor om hundägarens rättigheter.

Publicerad

Hunden är en produkt som andra när det kommer till konsumentköplagen.

Jag köpte en hund där uppfödaren sa att pappan var en pudel och mamman en cocker spaniel, men ett dna-test visar att det är helt andra raser i valpen. Har jag rätt att få avdrag på priset?  

Svar: Ja, under förutsättning att du kan bevisa att ni har avtalat om hundens ursprung, till exempel om du i ett mejl har fått veta att det skulle vara just de raserna. I första hand ska du vid ursprungligt fel få felet åtgärdat, vilket ju är svårt i detta fall. Då är det hävning av köpet eller prisavdrag som blir aktuellt. Prata med en kennel eller kennelklubb för att få hjälp med hur mycket ett prisavdrag skulle kunna vara.   

Valpen jag köpte hade sådana problem med andningen att jag var tvungen att avliva den. Har jag rätt att kräva uppfödaren på veterinärkostnaderna? 

Svar: Om andningsproblemen fanns från början har du både rätt att få tillbaka vad du har betalat för hunden och ersättning för din ekonomiska skada, det vill säga veterinärkostnader. Det gäller om felet visar sig inom konsumentköplagens treåriga reklamationsfrist. Om problemet visar sig inom sex månader är det säljaren som ska bevisa att det inte är ett ursprungligt fel. Upptäcks felet efter sex månader är det du som ska bevisa att det fanns från början. Det gäller om du har köpt hunden av en näringsidkare. I annat fall är det köplagen som gäller, då är det alltid du som måste bevisa att det var ett ursprungligt fel och du har bara en tvåårig reklamationsfrist om inget annat avtalats. 

Uppfödaren jag köpte valpen av driver inget företag, utan gör det på sin fritid. Vad har jag för rättigheter då?  

Svar: Gränsen för vem som räknas som näringsidkare är inte helt tydlig. Det finns inget krav på att verksamheten ska gå med vinst, att det ska finnas ett formellt företag med F-skattsedel eller att säljaren betalar in moms för att konsumentköplagen ska gälla. Vid tvist är det Allmänna reklamationsnämnden eller domstol som beslutar om säljaren är näringsidkare eller inte. Om säljaren är en privatperson gäller köplagens tvååriga reklamationsfrist, om inget annat avtalats. Du kan då inte pröva ärendet i Allmänna reklamationsnämnden. Du har också en omfattande undersökningsplikt, vilket du inte har om du köper av en näringsidkare. Den innebär att du inte kan hävda ett fel om det är något du borde ha upptäckt vid en undersökning. 

Jag ska köpa en valp, men leveransdatumet blir hela tiden framskjutet. Har jag rätt att vända mig till en annan uppfödare?  

Svar: Ja, du har alltid rätt att frånträda ett avtal före leverans, men kan då få betala för de kostnader uppfödaren har haft. I vissa fall, till exempel om det nya leveransdatumet är längre fram än 30 dagar eller om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig, har du rätt att utan kostnad bryta avtalet och vända dig till en annan uppfödare.  

Jag bokade in mig på en valpkurs men tränaren var inte bra och jag lärde mig ingenting. Har jag rätt till kompensation? 

Svar: Du har rätt att få det som du har avtalat om, men det kan vara svårt att bevisa om det gäller dåliga tränare eller låg kvalitet på kursen. Det är lättare om du till exempel har fått färre antal timmar eller att läraren inte har haft den utbildning som utlovats. I första hand ska företaget ha möjlighet att rätta till felet. Reklamera till dem via mejl eller liknande så du kan visa att du har klagat och vilka krav du har ställt. Du måste också kunna visa vad som är fel på kursen. Kommer du och företaget inte överens kan du anmäla det till Allmänna reklamationsnämnden.  

Jag beställde en måttanpassad bur till hunden till min bil. Nu gillar han inte att sitta i bur, kan jag ångra mitt köp trots att den är måttbeställd? 

Svar: Om du har köpt buren i butik har du varken ångerrätt eller öppet köp, om du inte särskilt har avtalat om det. Det gäller oavsett om det är en måttbeställd vara eller inte. Har du handlat på distans, till exempel via nätet, har du oftast 14 dagars ångerrätt under förutsättning att det inte är en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Är den måttbeställd till just din bil och går inte att sälja till någon annan skulle detta undantag kunna gälla. Däremot inte om det är ett mått som kan väljas från säljarens utbud och skulle kunna passa även andra bilar än just din.