Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Han tog strid mot djursjukhuset

Sedan en rapport om den dyra djursjukvården kom 2018 har flera saker gjorts för att förbättra för konsumenterna. Men för Gentian Dardha hjälpte det inte.

Publicerad

Gentian Dardha med sin hund Cupido, som tillfrisknade helt efter besvären.

Efter att Konkurrensverket släppte sin rapport har Allmänna reklamationsnämnden, Arn, börjat ta sig an fall som rör djursjukvård och det har kommit företag som erbjuder digital rådgivning och jämförelser av djursjukhus, vilket gör det lättare att jämföra priser. Men Gentian Dardha använde sig av båda och är ändå missnöjd.

När hans hund Cupido fick feber och blev svullen på ena flanken misstänkte Gentian Dardha direkt ett fästingbett. Cupido hade tidigare fått det i Italien och då blivit bra efter en antibiotikabehandling. Men Gentian Dardha ringde ändå FirstVet, för att vara säker.

– Hon jag pratade med tyckte att vi skulle åka till djursjukhuset på en gång, trots att jag sa att hunden åt och lekte och inte mådde så dåligt, säger han.

De fick en tid hos Anicura, som först tog 3 500 kronor för att ta in Cupido. Gentian Dardha förklarade vad han trodde att det var, men veterinären insisterade på att hunden skulle vara kvar över natten.

Dardha var tydlig med att han inte ville betala mer än försäkringens maxtak på 20 000 kronor. Han säger att slutnotan nådde hela vägen till den gränsen, trots att Cupido – precis som Darha trott från början – tillfrisknade när han fick antibiotika.

Men när han anmälde fallet till Arn fick han avslag eftersom han inte kunde visa att djursjukhuset utfört tjänsten på ett icke fackmässigt sätt.

Enligt Terese Holmquist på Djuridik.se är det svårt att i efterhand hävda att en behandling är oskälig, bland annat för att det inte finns samma sorts standarder som det finns för sjukvård för människor. Däremot kan man ifrågasätta om priset är mycket högre än hos andra veterinärer. Sammantaget anser hon att kommer att vara svårt för konsumenter att få rätt även i framtiden.

– Det hänger så mycket på vad som kan styrkas och vad som har sagts.

Råd & Rön har kontaktat Anicura som inte vill kommentera enskilda fall.