Hoppa till innehållet

Tvingades vänta i spöregn på försenad färja

Avfärden från Gotland försenades över natten men färjebolaget vägrar ersätta strandsatta resenärer för mat och logi. Christina Johansson De Miranda uppmanades att vänta ute i regnet eftersom hon inte fick ta med sig sina hundar in i färjeterminalen.

Publicerad

Resenären släpptes inte in i färjeterminalen eftersom hon hade med sina hundar.

När Destination Gotlands färja fick agera räddningsfartyg åt ett annat rederis båt i sjönöd sommaren 2022 lämnades resenärerna på väg till fastlandet strandade i Visby utan mat och husrum över natten. Christina Johansson De Miranda var en av dem.

– Jag var på en hundutställning på Gotland och skulle resa hem med fem hundar. När vi kom för att checka in med bilen fick vi besked att det var en försenad avgång och att vi skulle komma tillbaka om en halvtimme eller om det var en timme, säger hon.

Christina Johansson De Miranda.

Båten skulle ha avgått 16.30 men tiden för avresan flyttades fram flera gånger under kvällen.

– Vid andra eller tredje gången vi fick en ny tid för avgång frågade jag en kille vid incheckningsbåset om jag kunde gå in i incheckningshallen i och med att jag hade hundar. Men man fick inte ha med sig hundar in och vi uppmanades att vänta ute i spöregnet, säger Christina Johansson De Miranda.

När hon fick ytterligare ett besked om att avresan skulle skjutas upp valde hon att ta in på hotell.

– Det började andra folk också att göra och det är inte så lätt att få tag på ett hundrum. Särskilt inte när man är ute i sista minuten och det har varit en stor hundutställning på ön. Så jag fick ta det som fanns och det kostade ganska mycket pengar, säger Christina Johansson De Miranda.

Till slut avgick båten till fastlandet vid åttatiden på morgonen dagen efter. Christina Johansson De Miranda vände sig till Destination Gotland med krav på ersättning för förseningen med 750 kronor, för hotellvistelsen med 2 095 kronor och för mat med 89 kronor. Men Destination Gotland ville inte betala med hänvisning till att det varit en nödsituation där företaget enligt lag varit tvunget att bistå den nödställda båten. Christina Johansson De Miranda valde då att ta frågan vidare till Allmänna reklamations-nämnden, Arn.

Arn rekommenderar att Destination Gotland ska stå för övernattningen och maten men inte för förseningen eftersom företaget visat att den berott på en extraordinär omständighet.

Destination Gotland är kritiskt till Arns beslut och har valt att inte följa det.

– Vi har vår generella hållning att vi är resonabla i kundärenden och vi vill inte att frågan dras till Arn ens i steg ett. De få fall där vi har olika syn med våra kunder följer vi alltid Arn om Arn går till kundens favör. Det här specifika fallet är det enda där vi inte följt Arn, säger Marcus Risberg, vd på Destination Gotland.

Marcus Risberg, vd på Destination Gotland.

Undantaget görs på principiella grunder.

– I det här specifika fallet stod Stena Line i brand utan framdrift och var på väg att driva på grund utanför Fårö. Man evakuerade folk från fartyget och vi var beordrade att hjälpa till. Vi har både en legal och en moralisk plikt att bistå när ett annat fartyg är i sjönöd. Konsekvensen var tyvärr att vi hade passagerare som blev påverkade och berörda av förseningar genom att fartyget som bistod blev väldigt försenat, säger Marcus Risberg.

Enligt honom har företaget mer långtgående ansvar att ersätta resenärer vid en försening i samband med en sjöräddningsinsats än vid en försening som beror på vädret, enligt EU:s regler. Destination Gotland vill tillsammans med sin branschorganisation Svensk Sjöfart ändra på de reglerna så att kraven sänks i samband med sjöräddning. Därför följer företaget inte Arns rekommendation.

– Vi vill undvika en prejudicerande effekt och att vi sätter en standard, säger Marcus Risberg.

Christina Johansson De Miranda har förståelse för att Destination Gotland deltagit i en räddningsinsats, men tycker att Stena Line eller deras försäkringsbolag snarare än passagerarna ska stå för merkostnaderna.

Marcus Risberg säger att det kan finnas tillfällen där rederier får ersättning för merkostnader i samband med räddningsinsatser, men han vill inte gå in på hur det ser ut i det här fallet.

– Det är mellan oss, försäkringsbolaget och Stena Line i det här fallet, säger Marcus Risberg.  

Mer att läsa från Svarta listan