Hoppa till innehållet

Så många miljoner är företagen skyldiga

Trasiga bilar, försenade flyg och oproffsiga hantverkare dominerar höstens uppdatering av Svarta listan. Den innehåller 206 oseriösa näringsidkare som valt att inte göra rätt för sig mot kunden.

Publicerad

De flesta av företagen på Svarta listan är svenska.

Att följa rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden är frivilligt, men den absoluta majoriteten av seriösa företag väljer att rätta sig efter nämndens beslut. Höstens uppdatering av Svarta listan innehåller 206 företag som i 281 olika ärenden valt att inte göra det. Företagen tillhör alla kategorier, från stora börsbolag som Telia via kända designvarumärken som Marc Jacobs till små enmansbolag inom bygg- eller motorbranschen.

Totalt rekommenderar Arn att företagen ersätter sina kunder med drygt 6,2 miljoner kronor. Förutom ärenden där Arn förordar ersättning med en specifik summa finns en lång rad ärenden där företaget rekommenderas att åtgärda problem utan extra kostnad för kunden. Det kan handla om allt från att skicka en ny jacka för dryga tusenlappen till att lägga om läckande tak för flera hundra tusen kronor.

Svarta listan uppdateras två gånger per år, en gång på hösten och en gång på våren. Ett företag finns kvar på listan i två år om det inte väljer att ersätta kunden enligt rekommendationerna. När vi uppdaterade listan förra hösten var antalet företag 227, det vill säga något fler än i den här uppdateringen, men det är ingen dramatisk skillnad.

Flest ärenden den här gången hittar vi inom motorområdet, där 70 företag valt att inte följa rekommendationerna i totalt 85 fall. Tillsammans är motorföretagen skyldiga sina kunder 3 065 605 kronor, det vill säga nästan hälften av den totala summan för alla företag i den här uppdateringen av Svarta listan. Majoriteten av de ärendena handlar om begagnade bilar som sålts med dolda fel som kunden upptäckt en kort tid efter köpet. Ofta blir rekommendationen från Arn att handlaren ska ta tillbaka bilen och att kunden ska få igen sina pengar.

Näst flest ärenden hittar vi inom reseområdet. Det är 30 företag som tillsammans har 72 ärenden där de valt att inte följa rekommendationerna.

Här hittar vi också de enskilda företag som har flest ärenden. Värst på listan i höstens uppdatering är resebyrån Travellink med elva ärenden följt av flygbolaget Ryanair med nio ärenden och Bravofly med åtta. Alla tre företagen är ofta återkommande i våra uppdateringar och det är de inte ensamma om inom resebranschen. Här finns många namnkunniga bolag som satt i system att inte följa nämndens rekommendationer. Bland dem finns till exempel British Airways, Lufthansa, Norwegian och KLM som inte är överens med nämnden om hur ersättningsreglerna vid till exempel försenade eller inställda flyg ska tolkas.

Totalt rekommenderar Arn att reseföretagen ska ersätta sina kunder med 764 438 kronor.

Inom området hantverkare är antalet ärenden färre än i resebranschen, men summan varje ärende rör är ofta större. Totalt handlar det om 53 ärenden där 48 företag är skyldiga kunderna drygt 1,8 miljoner kronor. Ärendet som rör mest pengar, 300 000 kronor, handlar om renovering av toalett och tvättstuga men det finns också flera ärenden där renoveringar gått fel och orsakat stora kostnader för kunderna eller där kunden lurats att genomföra onödiga reparationer av tak.

Mer att läsa från Svarta listan