Fick vänta 1,5 år på pengar från Avis
Fullständig flexibilitet, gratis avbokning och ändringar. Det är budskapet på bokningssidan hos Avis, en av världens största uthyrare av bilar. När Per-Anders Gådin i februari förra året planerade en resa till Skottland valde han att boka en bil hos företaget för att kunna köra från London dit han tänkt ta flyget. Han bokade en hyrbil för tio dagar till en kostnad av 10 438 kronor.
– När man ska hyra en bil är det ibland lite billigare om man betalar på en gång. Det stod att man kunde avboka så det kändes lugnt, säger han.
Lite senare bestämde han sig för att ändra sin resa och i stället flyga till Edinburgh.
– Så jag avbeställde bilen och fick besked om att den var avbokad och att jag skulle få tillbaka pengarna, men sedan hände ingenting.
När Per-Anders Gådin inte fått tillbaka pengarna någon vecka senare ringde han Avis och fick till svar att företaget haft problem med sitt it-system som gjort att betalningen inte gått igenom men att han skulle få pengarna. Det fick han inte.
– Jag ringde igen efter en vecka och fick samma svar. Sedan fortsatte den här proceduren. Jag höll på i ett halvår och försökte på alla möjliga sätt.
Per-Anders Gådin uppskattar att han mejlat 20 gånger med företaget och pratat 30 gånger med kundtjänsten. Till slut anmälde han Avis till Arn som inte fick något svar från hyrbilföretaget, men som rekommenderade att Per-Anders Gådin skulle få sina pengar tillbaka. Under samma period finns ytterligare två ärenden hos Arn med kunder som fått rätt mot Avis, men där företaget inte svarat Arn eller följt besluten.
Även Råd & Rön har sökt ansvariga hos Avis, men bara fått kontakt via företagets pr-byrå Lennox PR. Där får vi först veta att alla kommentarer måste gå via företagets amerikanska vd och att det tar minst två månader att få ett svar.
Sedan nås vi av beskedet att Avis inte svarat Arn på grund av ett borttappat lösenord i samband med att kundtjänsten flyttat men att den informationen inte är en kommentar från företaget.
Råd & Röns frågor och vetskapen om att företaget riskerar att hamna på Svarta listan verkar dock ha fått Avis att se över sina utbetalningar. Till slut kommer en skriftlig kommentar via Lennox PR: ”Vår interna undersökning visar att två av de tre ärendena åtgärdades direkt med kunderna och att återbetalningar utfärdats. Vi har bett kunden som hyrt med Avis Sverige om ursäkt för förseningen av återbetalningen och vi har sedan dess ändrat våra processer för att åtgärda problemet. ”Vid den tiden har Per-Anders Gådin fortfarande inte hört något från Avis om utbetalningen, men ytterligare några dagar senare får han till slut sina pengar tillbaka.
– Jag har hållit på länge med det här, men det är som att slåss med en väderkvarn. Min lärdom är att jag betalar på plats i framtiden och inte använder Avis längre, säger Per-Anders Gådin.
Då företaget till slut valt att följa Arns rekommendation hamnar det inte på Svarta listan.