Hoppa till innehållet

Nätcasinot vill inte betala ut miljonvinsten

Vinsten blev över tre miljoner kronor. Men när kunden skulle kassera in slantarna vägrade onlinecasinot betala eftersom det varit för lätt att vinna.

Publicerad

Nätcasinot tyckte att det var för lätt att vinna och ville inte betala ut vinsterna.

Det startade med en insats på 2 000 kronor och slutade, efter tiotusentals snurr online på spelet The Legend of Shangri La, med en total vinst på drygt tre miljoner kronor. Men när vinsten skulle betalas ut vägrade Kanon Gaming, som står bakom onlinecasinot där spelet fanns, att betala ut en enda krona. Företaget ansåg att det var fel på spelet som varit för generöst i sina vinster och därför hotade företagets egen vinst.

I spelbranschen förekommer uttrycket ”return to player”, eller återbetalningsprocent. Den anger hur mycket av de totalt satsade pengarna som ett spel betalar tillbaka som vinst till spelarna över tid. Om ett spel har en återbetalningsprocent på 97 procent går tre procent av de satsade pengarna till den som anordnar spelet.

Kanon Gaming påstår att The Legend of Shangri La haft en återbetalningsprocent på 104, vilket betyder en förlust för företaget. I sitt svar till Arn skriver företaget att det är omöjligt att ett spel har så hög återbetalningsprocent och att det antingen varit fel på spelet eller att spelaren på något sätt manipulerat det.

Spelaren menar att hen bara haft en väldig tur och vunnit mycket pengar. Under spelsessionerna har hen satsat drygt 73 miljoner kronor och vunnit totalt över 76 miljoner.

I sitt beslut skriver Arn att företaget inte lagt fram några bevis för att spelaren skulle ha fuskat och att spelaren inte heller kan hållas ansvarig för eventuella fel i själva spelet.

I sin anmälan till Arn har spelaren krävt en ersättning på 2 809 515 kronor, vilket skulle vara vinsten omräknad till en återbetalningsprocent på 97 i stället för den påstådda på 104. Den summan rekommenderar också Arn att företaget ska betala.

För att få företaget att betala har spelaren förberett en stämning i tingsrätten som dragits tillbaka i samband med att företaget och spelaren gjort upp i godo.

I ett mejl till Råd & Rön skriver Kanon Gamings vd Nikolai Livori att ”spelaren nu fått sina pengar”, utan att bekräfta om det är enligt Arns beslut eller inte. Han skriver också att företaget gjort ett omfattande utredningsarbete i ärendet och att ärendet hos Arn inte var komplett.

Utan att specificera närmare skriver han att företaget varit tvunget att ta hänsyn till regler kring bland annat penningtvätt och ansvarsfullt spelande. Hur det relaterar till just den här spelarens vinster går han dock inte in på.

Spelaren vill inte prata med Råd & Rön.

Kanon Gaming har licens hos svenska Spelinspektionen som säger att det inte är ovanligt med spelare som klagar på att vinster inte betalas ut.

– Vi får en hel del tips och klagomål som rör ämnet att det blir problem just vid utbetalning av vinster, säger My Hamrén, som är pressansvarig på Spelinspektionen.

De utreder inte ärenden mellan spelare och spelbolag utan hänvisar till Arn eller Konsumentverket. Men inspektionen är ändå intresserad av att få sådana tips som kan få betydelse för den tillsyn som inspektionen gör eller i samband med att en licens ska förnyas.

– Ett ensamt externt klagomål leder inte till att vi fattar ett beslut. Men det kan betyda att vi inleder en utredning och tittar på flera delar av licenshavarnas verksamhet, säger My Hamrén.

Kanon Gamings licens hos Spelinspektionen går ut i april och ansökan om en förnyelse hanteras just nu. My Hamrén kan inte kommentera om ärendet i Arn kan komma att påverka den.

– Vi tittar på flera olika saker och det är en samlad bedömning som avgör om vi ger dem en förnyad licens eller inte och det är för tidigt att svara på nu eftersom arbetet pågår för fullt. Den som får en licens ska vi ha bedömt kunna leva upp till de regelkrav vi har, säger hon.

Mer att läsa från Svarta listan