Många lurade av oseriöst klockföretag
Beställda klockor som inte dyker upp och produkter som är trasiga vid leverans. Webbutiken Klockson är det företag som valt att inte följa Arns rekommendationer i flest fall i den här uppdateringen.
Göteborgsföretaget Klockson AB har i tolv olika ärenden på Svarta listan valt att inte följa Arns rekommendationer. Totalt handlar det om varor för drygt 11 000 kronor som företaget levererat trasiga eller helt enkelt inte levererat alls. En av de drabbade kunderna är Annika, som inte vill ha sitt efternamn i tidningen, som under företagets Black Friday-kampanj 2021 beställde en klocka för drygt 2 000 kronor. En klocka som aldrig levererades.
– Jag fick en orderbekräftelse och kunde logga in på ett konto och se att ordern låg där, men att den inte var behandlad, säger hon.
Sedan hörde hon inget mer från företaget trots flera försök att få kontakt via både telefon och e-post.
– Jag har gjort det jag kunnat för att få kontakt, men utan att de svarat, säger Annika.
Eftersom hon valde att betala sin order via Swish och inte via Klarna eller kreditkort har hon inte heller kunnat vända sig till betalföretaget eller banken för att bli ersatt.
– Klockson hade lagt upp på sidan att de gav ett års extra garanti om man betalade med Swish. Valet av Swish låg precis under Klarna och det är fler kunder än jag som uppfattat att det var en del av Klarna. Vilket det inte var, säger hon.
Annika anmälde till slut företaget till Allmänna reklamationsnämnden som gav henne rätt, men det hjälpte henne inte att få tillbaka sina pengar.
– Jag gjorde också en polisanmälan i januari men fick i april besked om att förundersökningen läggs ner på grund av att brott inte torde kunna styrkas mot en viss person, säger hon.
Butiken har under perioder försvunnit från webben men sedan kommit tillbaka igen. När den här artikeln skrivs är sidan inte tillgänglig. Företaget har heller inte svarat på upprepade försök till kontakt från Råd & Rön via e-post och telefon.
Större risk med Swish
Om du betalar med ett kreditkort eller med faktura via ett faktureringsbolag, som till exempel Klarna, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav på kreditgivaren eller banken som på företaget om varan inte skulle levereras. Den möjligheten finns inte om du betalar kontant eller med Swish.