Hoppa till innehållet

Banken slarvade bort 179  000

När spararen efter fem år skulle ta ut sina 179 000 kronor från kontot var de borta. Banken skyller på den mänskliga faktorn och slarv med kundernas personnummer.

Publicerad

Uppdatering: Marginalen Bank fick rätt i tingsrätten

Efter tingsrättsdom i tvisten har Råd & Rön valt att avpublicera Marginalen Bank från Svarta Listan. 

Läs mer här.

I februari 2013 fick bankkunden en bekräftelse från Marginalen Bank på att han hade öppnat ett femårigt fasträntekonto med 150 000 kronor. Men när pengarna sedan skulle plockas ut meddelade banken att kontot öppnats av misstag och att pengarna i själva verket tillhör en annan av bankens kunder.

Att pengarna hamnat fel säger banken beror på att en anställd haft information om två kunder framme samtidigt på sin dator och helt enkelt kopierat fel personnummer när kontot skulle öppnas. Sedan har bankens system automatiskt skickat bekräftelse och kontoutdrag till fel kund. Misstaget upptäckte banken först när det var dags för pengarna att betalas ut.

Efter att ha diskuterat saken med banken anmälde spararen, på bankens inrådan, ärendet till Allmänna reklamationsnämnden för att få de insatta 150 000 kronorna och räntan för de fem åren, totalt 179 000 kronor.

Allmänna reklamationsnämnden går på kundens linje. Nämnden tycker att eftersom Marginalen Bank skickat en bekräftelse till kunden är det upp till banken att visa att det inte är kundens pengar som finns på kontot och det har banken enligt nämnden inte gjort.

Marginalen Bank vill inte kommentera ärendet med hänvisning till banksekretess. I stället har banken valt att ta saken vidare till tingsrätten.

I stämningsansökan skriver Marginalen Bank att det skulle vara oetiskt, och eventuellt olagligt, att betala ut pengarna till spararen eftersom han enligt företaget försöker utnyttja bankens administrativa miss. 

Mer att läsa från Svarta listan