Därför exploderar anmälningarna mot Kinakläderna
Bilhandlare och verkstäder dominerar i vårens rekordstora uppdatering av Svarta listan. Men störst ökning är det i klädbranschen.

Företagen som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer är utspridda över hela landet. Här kan du se hela Svarta listan.
Två gånger om året uppdaterar Råd & Rön Svarta listan över företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (Arns) rekommendationer. Vårens uppdatering är rekordstor både när det gäller antalet företag, 303, och antalet ärenden, 488.
I år har vi till skillnad från tidigare år även tagit med ärenden med ett värde under 1 000 kronor. Sammanlagt betyder det 42 ärenden fler och att 17 företag som annars inte skulle hamnat på listan gör det nu.
– Vi anser att principen är viktigare än summan det handlar om. I dag finns det också en rad stora välkända företag som exempelvis säljer billiga kläder via nätet och som löpande struntar i att följa de beslut Allmänna reklamationsnämnden fattat. Vi tycker att det är viktigt och allmänintressant att inom ramen för Svarta listan också kunna berätta om dem, säger Råd & Röns chefredaktör Daniel Kjellberg.
Hälften av ärendena, 21, som hamnar under 1 000 kronor rör just skor eller kläder och många av dem rör så kallade drop shipping-företag som skickar sina produkter direkt från Kina till Sverige.
Drop shipping-företagen bidrar också till att det är många gånger fler ärenden och företag inom området textil än vad det brukar vara på Svarta listan. I vårens uppdatering är det 23 företag med tillsammans 79 ärenden. Det kan jämföras med för ett år sedan när samma område hade fem ärenden från lika många företag.

303 företag sätts upp på listan i den här uppdateringen. Det är rekordmånga. Även antalet ärenden är flest någonsin – 88 stycken.
Flest företag hittar vi annars, som så ofta, inom motorområdet. Här är det 88 företag som i totalt 123 ärenden valt att inte följa de rekommendationer som Arn gett som lösning på de tvister som konsumenterna anmält.
Vanligaste ärendet inom motorområdet handlar om begagnade bilar som sålts med fel. Ofta rekommenderar Arn antingen att köpet ska hävas och att företaget ska betala tillbaka vad bilen köpts för eller att kunden ska ersättas för reparationer. När vi räknar samman värdet på de olika ärendena landar summan på nära 6,4 miljoner kronor. Lite drygt en tredjedel av den summan ligger hos Tesla, som har fyra nya ärenden på listan.
Näst flest företag finns inom det område som Arn kallar Allmänna. Där hamnar ärenden som inte passar in i något av de andra områdena. Typiska ärenden är flyttjänster, städning, spel, djurärenden och prenumerationer. Här är det 75 företag som i totalt 94 ärenden valt att inte följa nämndens rekommendationer.
Hantverkare är efter motor det område där företagen är skyldiga sina kunder mest ersättning, tillsammans drygt 3,6 miljoner kronor, om de skulle följa Arns rekommendationer. Men den siffran säger inte hela sanningen. Ofta är Arns rekommendation att hantverkaren ska ordna problem som uppstått i samband med ett bygge utan kostnad för kunden.
Inom reseområdet hittar vi som vanligt flera av de stora internationella flygbolagen, som ofta har många ärenden var. Typiska ärenden här är ersättning enligt EU:s regler i samband med försenade flyg. Flest ärenden bland flygbolagen har Ryanair med 18, följt av Turkish Airlines med 16.
Företagen med flest nya ärenden på listan
Shein (23)
23 ärenden som bland annat rör returer där kunderna inte fått sina pengar tillbaka. Totalt rekommenderar nämnden att företaget ersätter sina kunder med 37 998 kronor.
Ryanair (18)
18 ärenden som bland annat gäller försenade flygningar. Arn rekommenderar att kunderna ersätts med tillsammans motsvarande 111 412 kronor.
Turkish airlines (16)
16 ärenden som rör bland annat försenade flygningar. Arn rekommenderar företaget att ersätta sina kunder med totalt motsvarande 195 104 kronor.
Asos (14)
14 ärenden som bland annat rör returer av kläder. Arn rekommenderar att företaget betalar tillbaka eller avstår att ta betalt av kunderna med totalt 32 635 kronor.
Zula Stockholm (10)
Tio ärenden som bland annat rör jackor som levererats sent, haft fel storlek eller på andra sätt inte mött förväntningarna hos kunderna. Arn rekommenderar att företaget ersätter kunderna med tillsammans 8 613 kronor eller levererar varor i rätt storlek.