Badrummet läcker – trots fyra lagningar
Hantverkaren vill prova att laga skadan en femte gång men Allmänna reklamationsnämnden tycker att det är dags att öppna plånboken i stället. Åtta år efter att huset och badrummet stod klart är problemen med vatten som sipprar upp ur golvet inte löst.

Problemet med vatten som kommer upp i fogen mellan kakelplattorna har pågått sedan 2022.
Sofia Sander anlitade Kakelproffsen i Falun för att bygga badrum i sitt nybyggda hus. Huset stod klart 2017 men Kakelproffsen har fortfarande inte lyckats åtgärda vatten som tränger upp i fogen mellan kakelplattorna sedan 2022.
– Det här företaget hade totalentreprenad. De skulle göra kakel- och plattsättning och inredning i två badrum och klinker i en tvättstuga. När vi hade bott i huset i mindre än fem år såg vi hur det läckte upp vatten underifrån i ett hörn på motsatt sida av badrummet från duschen, säger Sofia Sander.
Hon kontaktade sitt försäkringsbolag som skickade ut en besiktningsman.
– Men försäkringsbolaget hänvisade till hantverkaren eftersom det fanns en garanti, säger Sofia Sander.
Hon tog kontakt med Roger Brander, vd på Kakelproffsen, som meddelande att företaget skulle åtgärda felen.
– Han var här och tittade och konstaterade att det inte var något fel på golvlutningen. Efter ett halvår kom han igen och ville öppna en fog, säger Sofia Sander.
På uppmaning från försäkringsbolaget begärde hon in en skriftlig åtgärdsplan från företaget.
– Men det fick vi ingen. Han bara sa ”jag kommer och fixar”. Han fick komma hit och fixa, men det höll bara ett halvår, sedan var det samma fel igen, säger Sofia Sander.
Företaget ville göra fler försök att laga och Sofia Sander fick beskedet att Kakelproffsen skulle försöka tio gånger om så behövdes. Efter att företaget gjort fyra försök att åtgärda begärde Sofia Sander att en besiktningsman skulle vara med och titta, men den medverkan ställdes in.
– Det var tjafs om vem som skulle betala för besiktningsmannen. Då valde vi att anmäla till Arn, säger Sofia Sander.
Arn skriver i sin rekommendation att Sofia Sander inte behöver ge företaget fler chanser att avhjälpa felet och att hon i stället ska ersättas med 179 250 kronor för att kunna anlita en annan hantverkare som kan göra om badrummet.

Kakelproffsen har behörighet hos Byggkeramikrådet, men det ger ingen garanti för att företaget följer besluten i Arn.
Kakelproffsen står fortfarande fast vid att företaget vill ha en ny chans att åtgärda felet och tycker inte att fyra försök är för mycket.
– Vi tycker att nämnden har fel. Vi vill inte betala för ett nytt badrum när det går att åtgärda problemet, säger Roger Brander på Kakelproffsen.
Han bedömer att det skulle ta ungefär åtta timmars arbete att åtgärda felet. Att han inte löst problemet hittills förklarar han med att han inte vill göra för stora åtgärder i onödan.
– Man vill ju göra så lite som möjligt och ibland funkar det, säger han.
Roger Brander menar att han har branschorganisationen Byggkeramikrådet och deras jurist på sin sida i den bedömningen. Men juristen han hänvisar till är inte anställd på Byggkeramikrådet och har enligt organisationen bara anlitats av dem för att ge kurser för medlemmar.
Kakelproffsen har behörighet hos Byggkeramikrådet. För att vara behörigt ska företaget ha gått en utbildning hos organisationen och följa dess regler när det gäller hur ett arbete ska utföras. Behörigheten ger inte en garanti för att företaget ska följa besluten i Arn, som till exempel inom motorbranschen, där Motorbranschens Riksförbund garanterar att dess medlemmar följer besluten.
– Att inte följa Arns rekommendation är ett av skälen till att man kan bli av med sin behörighet. Men det är inte så att det alltid leder till det utan det kan vara olika, säger Per Bernhardsson, som är ansvarig för behörighetsfrågor på Byggkeramikrådet.
En orsak till att företag kan behålla behörigheten utan att följa rekommendationen är om Byggkeramikrådet gör en annan bedömning än nämnden i frågan.
– Saker och ting är ibland, speciellt när det gäller konsument och entreprenör, ganska komplexa. Det kan ha skurit sig i relationer eller om tilläggsarbeten eller vad som helst. Så i grunden tycker vi att de ska följa Arns beslut, absolut. Men vi bedömer det också från fall till fall, säger Per Bernhardsson.
Organisationen kontrollerar själv inte om företag med behörighet följer Arns utslag, utan förlitar sig på att kunder hör av sig. När det gäller Kakelproffsen vill han inte uttala sig om agerandet är förenligt med att ha kvar behörigheten eller inte eftersom han inte känner till ärendet sedan tidigare. Men han har förståelse för företagets vilja att åtgärda problemet själv.
– Det här är väl ett bra exempel på där vi kanske inte delar uppfattningen från Arn. Visst det är kanske klantigt att inte ha fått ordning på det här men det är något som uppträder ibland att det sipprar upp vatten, säger Per Bernhardsson.
För Sofia Sander har problemen med badrummet förvärrats och blivit en vattenskada.
– Nu har vårt försäkringsbolag erkänt det som en skada. Men vi kommer att få betala åldersavdrag, självrisk och kostnader för advokat som vi anlitat. Nu får vi det åtgärdat, men det har varit en resa, säger Sofia Sander.