Hoppa till innehållet

Därför hamnar spelbolagen på Svarta listan

Bolag som vill ha licens för att driva onlinespel om pengar i Sverige förväntas följa gällande regler. Nu väljer två av bolagen att strunta i Arns rekommendationer.

Publicerad

Spärren mot spelmissbruk fungerade inte och spelbolagen har valt att inte följa Arns rekommendation om att betala tillbaka insatserna. Foto: Shutterstock

Sedan den 1 januari förra året kan den som vill bedriva onlinespel i Sverige söka licens från Spelinspektionen. Tidigare har alla onlinespelföretag som riktat sig mot den svenska marknaden gjort det från utlandet, utan att följa svenska regler. På Råd & Röns Svarta listan finns sedan senaste uppdateringen i februari två spelbolag med.

Båda två, Comeon och Mr Green, ska enligt Arns beslut ersätta kunder för förluster de har gjort på företagens spel efter att de spärrat sig själva från att spela mer. För Mr Green handlar det om 19 000 kronor och för Comeon handlar det om 50 000 kronor i insättningar som Arn menar ska betalas tillbaka till spelare.

Mr Green har valt att inte svara varken Arn eller Råd & Rön i ärendet. Comeon hävdar till Arn att företaget redan har återbetalat pengarna och till Råd & Rön att ärendet rör företagets moderbolag, som verkat under en maltesisk spellicens. Båda händelserna som ligger bakom ärendena hände innan den nya spellagen trädde i kraft, men skulle i teorin kunna få betydelse för bolagens möjligheter att få en licens förnyad.

Hanna Abrahamsson, chef för
Spelinspektionens rättssekretariat

– Innan vi ger en licens ska vi göra en ­bedömning om det kan antas att ett bolag kommer att följa gällande regler. I den bedömningen kan vi ta hänsyn till om man tidigare har brutit mot regler. Så på det viset kan regelbrott ha betydelse för om man kan få licens i Sverige, säger Hanna ­Abrahamsson, chef för ­Spelinspektionens rättssekretariat.

I praktiken är det dock inte sannolikt att Arns beslut skulle få någon betydelse för bolagens möjligheter att bedriva sin verksamhet vidare.
– Det är inte sannolikt att något som hände före omregleringen skulle spela in. Många bolag riktade sig mot den svenska marknaden före den 1 januari 2019, och ett syfte med omregleringen var just att få in dem i den svenska licensmarknaden, under svenska regler, säger Hanna Abrahamsson.

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi.
Foto: Kristian Pohl.

Även socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi, som har ansvar för spelfrågor i regeringen, tycker att det viktiga är det som har hänt efter att den nya lagen är på plats.
– De här bolagen har anledning att tänka om. Hur man betedde sig tidigare är en sak. Men nu är de inne i det svenska systemet. Det förutsätter att de följer den svenska lagen, betalar skatt och respekterar konsumentskyddsregler. Det är en viktig fråga för tillsynsmyndigheten ­Spelinspektionen att säkerställa att de bolag som har fått licens också uppfyller svensk lag, säger han.

Spelinspektionen har tidigare fått bakläxa från förvaltningsrätten när den har gett begränsade licenser till företag som har brutit mot regler när det gäller till exempel penningtvätt.
– Men det är inte helt irrelevant i vår prövning och vi kan också senare när vi gör tillsyn återkalla en licens. Det har vi gjort till exempel för Ninja Casino, eller Safeent, som bolaget heter, säger Hanna Abrahamsson.

Ärendena på Svarta listan

Comeon

2012 stängde spelaren av sitt konto hos Comeon på grund av spelmissbruk. Men företaget öppnade flera nya sidor med namnen Mobilautomaten, Folkeautomaten, Mobilebet, GetLucky och Casinostugan, där spelaren kunde registrera sig med sitt personnummer trots spärren och fortsätta sitt missbruk.

2017 begärde han att få tillbaka de pengar han hade satsat efter att han hade spärrat sitt konto. Totalt handlar det om drygt 112 000 kronor som har satts in på de olika sidorna. Comeon erkänner att företaget har gjort fel och har enligt spelaren betalat tillbaka knappt hälften av de satsade pengarna.

I sitt svar till Arn hävdar Comeon att de betalat tillbaka alla pengar som satsats efter avstängningen, men företaget har inte visat någon dokumentation på att de verkligen gjort det. Arn rekommenderar därför att företaget betalar tillbaka ytterligare 50 000 kronor som är det belopp spelaren begärt. Det har företaget inte gjort.


Mr Green

Sommaren 2018 kunde spelaren logga in på Mr Greens nätkasino trots att hon tidigare hade blockerat ett konto hos företaget för spel. Hon hade visserligen bytt efternamn sedan spärren lades till, men det borde enligt henne inte spela någon roll eftersom personnumret var detsamma. Sammanlagt har hon spelat
för 19 000 kronor som hon nu vill ha tillbaka.

Mr Green å sin sida har valt att inte svara Arn i ärendet och därför har nämnden gått på konsumentens linje och re­kommenderar att Mr Green betalar tillbaka de 19 000 kronorna. Det har företaget inte gjort.

Stänga av sig själv

I och med den nya spellagen som infördes den 1 januari 2019 är alla bolag som verkar under en svensk licens tvungna att göra det möjligt för den som vill begränsa sitt spelande att blockera sig för spel på sina webbsidor. ­Dessutom ska de blockera de personer som har lagt in sig på Spelpaus.se, Spelinspektionens nationella självavstängningsregister.

Före regleringen kunde spelföretagen ha egna, frivilliga, system för dem som ville begränsa sitt spelande eller system som funnits i de länder där de haft licens.

Mer att läsa från Svarta listan