Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Telia svartlistade för långsamt bredband

När Telia slagit på bredbandsuppkopplingen var upplänken bara en femtedel så snabb som kontraktet sa. Arn går på kundens linje och rekommenderar att företaget levererar enligt avtal.

Publicerad

Telia lovade snabbare bredband än vad företaget sedan ville leverera till kunden.

Per Bertilsson i Brämhult blev uppringd av en säljare från Telia som erbjöd honom ett bredbandsabonnemang med uppkopplingshastigheten 500 megabit per sekund, både som uppladdningshastighet och nedladdningshastighet. 

– Jag är en ganska avancerad användare och har större krav på abonnemanget än många andra. Han ville sälja ett 500-megabitsabonnemang med ett lite lägre pris än mitt 250-megabitsabonnemang som jag har hos en annan leverantör. Jag frågar uttryckligen den här säljaren om det är 500 megabit både upp och ner och ”ja, det ska det vara” sa han, säger Per Bertilsson.

Efter samtalet mejlade säljaren en länk till ett avtal som Per Bertilsson godkände. Även i det avtalet stod det att uppkopplingen skulle vara 500 megabit per sekund i båda riktningarna.

Per Bertilsson att anmälde Telia till Allmänna reklamationsnämnden.

Per Bertilsson har en dator ansluten till sin bredbandsuppkoppling som mäter uppkopplingshastigheten en gång varje kvart. När det nya abonnemanget från Telia kopplades in dröjde det inte länge innan han märkte att något var galet med kapaciteten.

– Helt plötsligt sjönk upplänken från 250 megabit per sekund till 100 och nedlänken steg till 450 någonstans, säger Per Bertilsson.

Han ringde till Telia för att ta reda på vad som var fel och fick då reda på att tjänsten Bredband 500 bara ska ha 100 megabit per sekund i upplänk. När han hänvisade till sitt avtal kunde mannen i Telias kundtjänst inte hitta det i systemet.

– Till slut fick jag mejla en kopia på avtalet till honom och han bekräftade att det stod att det ska vara 500/500, säger Per Bertilsson.

Samtidigt sa Telias representant att det enda företaget kunde erbjuda med högre hastighet på upplänken var ett abonnemang på 1 000 megabit i sekunden i båda riktningarna.

– Då sa jag att ”då får ni ge mig det till samma pris”, för jag vill ju ha tjänsten jag har köpt eller närmast motsvariga med minst samma hastighet, säger Per Bertilsson.

Men det var Telia inte intresserade av att erbjuda. I stället tog Per Bertilsson kontakt med konsumentrådgivaren i Borås kommun som jämställde det med att han skulle ha köpt en vara som inte är korrekt och att han då skulle ha rätt till omleverans av en vara med minst samma prestanda.

När Telia i stället ville säga upp avtalet motsatte sig Per Bertilsson det och ville ha vad han blivit lovad. Då fick han svaret att det inte var tekniskt möjligt.

Till slut valde Per Bertilsson att anmäla Telia till Allmänna reklamationsnämnden som gick på hans linje efter att ha konstaterat att avtalet är otydligt men att det ska tolkas till konsumentens fördel eftersom det är ensidigt upprättat av företaget. Nämndens rekommendation är att Telia ska leverera 500 megabit i båda riktningar.

Trots beslutet vill Telia inte gå Per Bertilsson till mötes, utan beklagar att det har blivit en miss i kommunikationen.

– Kunden har fått information om 500/500, men det erbjuds inte i det här stadsnätet. Där har det blivit fel. Sedan har vi erbjudit kunden andra alternativ, vilket kunden har tackat nej till, säger Magnus Limås, som är presskontakt på Telia.

Att erbjuda kunden det snabbare abonnemanget till samma pris för att på det sättet uppfylla nämndens rekommendation går inte enligt Magnus Limås.

LÄS MER: Hela Svarta listan