Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Flygbolagen värst på Svarta listan

På Svarta listan hamnar företag som struntar i Arns beslut. Nu uppdaterar vi den med 165 företag, som är skyldiga sina kunder nästan fyra miljoner kronor. Flest ärenden har flygbolaget Ryanair.

Ryanair toppar februariuppdateringen av Svarta listan när det gäller antal ärenden.

Antalet före­tag som väljer att inte följa Allmänna reklamations­nämndens (Arns) beslut blir fler. I den här uppdateringen av Råd & Röns Svarta listan har vi 232 ärenden som rör 165 företag. Det kan jämföras med förra våren när 134 nya företag hamnade på listan. Totalt handlar det om ersättningar på nästan fyra miljoner ­kronor om ­företagen skulle välja att följa Arns rekommendationer. Dessutom finns ett stort antal ärenden där Arn inte har rekommenderat ersättning i form av pengar utan i stället att företaget ska åtgärda felet utan kostnad för konsumenten.

Här hittar du alla företag på Svarta listan

Flest ärenden på listan har det irländska lågprisflygbolaget Ryanair med 19 ärenden, men finska Finnair ligger inte långt efter med 16 ärenden. Flygbolagen väljer i många fall att inte ersätta sina kunder enligt de EU-regler som finns för förseningar och de återkommer ofta år efter år i våra uppdateringar av Svarta listan. Totalt är det den här gången 23 reseföretag som är skyldiga sina kunder drygt 540 000 kronor, enligt Arns rekommendationer.

 Flest företag, 60 stycken, finns inom kategorin motor. Här handlar ärendena ofta om begagnade bilar som sålts med olika fel. Storleken på ärendena varierar mellan någon tusenlapp för de minsta ärendena upp till 320 000 kronor för det ärende som rör mest pengar. Motor­kategorin är också den kategori som handlar om mest pengar totalt – 1,5 miljoner kronor är företagen skyldiga. Till skillnad från företagen i resebranschen handlar det inom motorbranschen nästan alltid om mindre lokala bolag.

Även inom kategorin hantverkare kan det röra sig om stora summor, när till exempel en renovering gått fel. Värsta ­exemplet i den här uppdateringen rör en ­badrumsrenovering där Arn rekommenderar att kunden ersätts med 223 685 kronor.

Arn är ingen domstol och nämndens rekommendation är just bara en rekommendation som företagen inte behöver följa. I de fallen kan konsumenten gå vidare till tingsrätten. Även om företaget gör rätt för sig efter en dom eller förlikning i tingsrätten hamnar företaget på Svarta listan, eftersom poängen med Arn är att tvisterna inte ska behöva gå till domstol.

Företagen med flest nya ärenden på listan

  1. Ryanair, Dublin (19)
  2. Finnair, Helsingfors (16)
  3. Vueling, Barcelona (10)
  4. Hemrett, Göteborg (5)
  5. Fixofix (FXFX Installation & Service AB), Sollentuna (4)
  6. 75:ans bil, Norrköping (4)
  7. ABS Wheels, Arlanda stad (3)
  8. City Bil, Borås (3)

 

Här hittar du alla företag på Svarta listan