Hoppa till innehållet

Telia in bland Svarta listans värstingar

Telia fortsätter att trotsa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och har nu nio nya ärenden på listan. Arns chef Marcus Isgren ser en risk för en smittoeffekt.

Publicerad

Avtalen som kunderna tecknat om fiberanslutning var inte värt något när Telia ändrade sig.

Telia fortsätter att trotsa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och har nu nio nya ärenden på listan. Arns chef Marcus Isgren ser en risk för en smittoeffekt.

Redan i höstas hamnade Telia med två ärendenSvarta listan. Ett av ärendena handlade om för långsamt bredband och ett om fiber som inte dragits in som avtalat. I och med vårens uppdatering ökar antalet ärenden med ytterligare nio. Alla handlar om avtal där Telia har åtagit sig att dra in fiber, men sedan struntat i det när företaget har tyckt att det har blivit för kostsamt.

Marcus Isgren är Arns chef.

Telia ägs till nära 40 procent av den svenska staten. Att ett företag med så stort statligt inflytande väljer att strunta i Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i så många ärenden är unikt.

– Jag kan generellt, för egen del, ifrågasätta om det är särskilt värdigt av ett företag som är delvis statligt ägt att agera på ett sådant här sätt. Att Telia gör det kan naturligtvis bidra till att man underminerar en central samhällsviktig funktion som Arn är. Det svenska konsumentskyddet bygger i stor utsträckning på att företag följer våra rekommendationer, säger Marcus Isgren.

Han påpekar att majoriteten av alla företag väljer att följa nämndens rekommendationer.

– För de allra flesta företag är det en självklarhet, men om ett stort företag, som dessutom är statligt ägt, inte gör det kan det smitta av sig på andra. Men jag tror att för de flesta företag spelar det ingen roll vad Telia gör, de vill fortfarande vara seriösa och schysta mot sina kunder, säger Marcus Isgren.

En av dem som drabbats av Telias avbrutna avtal är Lars Nordberg, som vi tidigare har skrivit om. Han ville ha fiber draget till sin fastighet i Höör och tecknade avtal med Telia. När det blev klart att operatören inte tänkte följa Arns rekommendation undersökte han i stället möjligheterna att ta frågan vidare till tingsrätten.

Lars Nordberg blev utan fiber från Telia. Nu hoppas han på en annan leverantör.

– Vi undersökte möjligheterna att stämma dem, men vi fick inte ihop det antal människor vi behövde om vi skulle förlora i domstolen och Telia skulle kräva skadestånd, säger Lars Nordberg.

Han befarar att det skulle kunna handla om miljonbelopp för rättegångskostnader och hans egen försäkring täcker bara några hundra tusen. Det är också osäkert hur mycket ersättning han och de andra drabbade skulle få vid en eventuell vinst i domstol.

– Det är svårt att värdera. Jag vill givetvis ha vad det kostar att bygga fiber, men det är svårt att bevisa hur stora kostnaderna blir, säger Lars Nordberg.

Ansvarig minister för Telia är näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson. I ett mejl till Råd & Rön hänvisar han till bolagets ledning. ”Dessa frågor rör bolagets operativa verksamhet och är en fråga för bolagets styrelse och ledning. Jag utgår självklart från att bolag med statligt ägande följer lagar och regler och att de gör vad de kan för att upprätthålla allmänhetens och kundernas förtroende”, skriver han.

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.

Telia vill inte kommentera att företaget hamnar på Svarta listan med ytterligare ärenden. Presschefen Irene Krohn hänvisar i stället till tidigare svar som företaget har gett. När vi skrev om fibertvisterna i höstas svarade Telia så här: ”Vårt mål och förhoppning är alltid att kunna leverera fiber till alla de områden och adresser som visat intresse. Tyvärr kan det uppkomma hinder som vi omöjligt kan veta på förhand, vilket gör att vi i vissa fall inte kan fullfölja projekt och i enstaka fall har det tyvärr inte varit möjligt att gå Arns beslut till mötes, även om vi generellt sett i de absolut flesta fall respekterar och följer Arns rekommendationer”.

Marcus Isgren tycker att man som kund ska fundera på vilka företag man gör affärer med.

– Om man tittar på företag som inte följer våra rekommendationer får konsumenten själv dra en slutsats om det är ett seriöst företag som man vill göra affärer med. Vad vi kan se är att konsumenter blir mer och mer medvetna om sina rättigheter och det blir allt vanligare att man vänder sig till oss och frågar om ett företag förekommer i våra register, säger han.

Lars Nordberg har gett upp hoppet om att Telia ska dra in fiber till hans hus. I stället har han nu tecknat avtal med en annan operatör som med hjälp av bidrag från Post- och Telestyrelsen har dragit i gång ett projekt för att förse området med fiber.

– Om vi har tur är det klart till sommaren, säger han. 

Mer att läsa från Svarta listan